21. října 2018

Halloween (1978) - 10/10

Do kin přichází další příspěvek série Halloween a z očekávání se stala malá událost. Michael Myers, vrah s bílou maskou, byl jednou z ikon hororového vesmíru, které se pevně zakotvily v popkultuře. Teď do kin přichází další pokračování, ale co je vlastně původní jednička zač a co znamenala pro (nejen) americkou kulturu?
V úvodu letos 40 let starého snímku sledujeme z vlastního pohledu skrze masku vraždu dospívající dívky v městečku Haddonfield. Po odmaskování je odhalena identita vraha - šestiletý Michael Myers (zvláštní, protože v roce 1978 děti ještě nenavádělo k vraždám hraní videoher a poslech metalu). O 15 let později se opět na Halloweena středoškolačka Laurie Strodeová (Jamie Lee Curtis) chystá na hlídání dětí u televizních hororových maratónů, kdy zřejmě přibere i dítě svěřené kamarádkám, aby si mohly zasouložit se svými partnery v ložnicích svých nepřítomných zaměstnavatelů. Mezitím dospělý Michael Myers po letech nečinnosti utíká z psychiatrické léčebny a míří zpět do Haddonfieldu přispět se svou maskou a kuchyňským nožem k hororové atmosféře populárního svátku. V patách mu je doktor Loomis (Donald Pleasance), tušící Myersovu destinaci a přesvědčený, že na svobodu uniklo čisté zlo. Známý reklamní slogan filmu je "Noc, kdy přišel domů".

Halloween díky svému masivnímu komerčnímu úspěchu a popularitě v podstatě stvořil žánr amerického slasheru, třeba že byl jako jeden z prvních kvalitami úplně někde jinde (například paradoxně není příliš krvavý a násilný). Před ním tu samozřejmě byly italské vyvražďovačky a kriminálky Daria Argenta a spol. nebo jiný fantasticky dobrý nervák z Kanady Black Christmas, ale teprve příchod Halloweenu předznamenal éru maskovaných vrahů a vybíječek nadržených teenagerů. Univerzálním pravidlem žánru se posléze stalo, že hrdinka přežije řádění vraha narozdíl od svých postelově aktivních známých a Halloween jako průkopník se stal terčem. Odpůrci hororů tvrdili, že slashery jsou podprahová propaganda ke strachu z předmanželského sexu nebo naopak oslavou násilí na ženách. Část kritiků naopak upozornila, že horory přispěly k emancipaci a rozvoji ženských postav ve filmovém průmyslu, kdy se z pouhých ozdob na plátně staly ženské hrdinky strůjci svých osudů. Sociologické třenice ale filmové diváky pramálo zajímají.

Vytýkat Halloweenu klišé ječících bezduchých slečen utíkajících před vražednými nástroji je ale nefér. Díky přirozenému herectví Jamie Lee Curtisové je její Laurie inteligentní hrdinka daleko od pasivní oběti. Sice párkrát zaječí, ale chová se na poměry slasheru racionálně a s Myersem i bojuje. Curtisová byla první "scream queen", jak se říká hrdinkám slasheru a než se rozjela její herecká kariéra, hrála ještě v několika hororech (samozřejmě i pokračováních Halloweenu) a překvapivě i v letošním pokračování, které zcela ignoruje cokoliv v sérii po prvním díle. Z herců se vydařilo i obsazení anglického klasika Donalda Pleasence, jehož naléhavý doktor Loomis je vedle Laurie a Myerse další ikonickou postavou série, která se velmi dobře využila v pokračováních.

Zmínit mezi klady musíme i ztvárnění Myerse. Nicka Castle není celý film vidět a přestože hraje pouze úspornými pohyby, jeho Myers je správně děsivý a nečitelný. Choreografie Myerse se v pokračováních vždycky úplně nepovedla a největší katastrofou byla v tomhle směru áčková návratová sedmička Halloween H20, kde se z přízračné postavy stal pobíhající neelegantní chlápek v montérkách, kterému jsou občas vidět i oči v masce. Postavy v Halloweenu jsou přesvědčeny, že Myers je "boogeyman", tedy strašidlo a dr. Loomis dokonce vyslovuje hypotézu, že se jedná o ztělesnění čistého zla a tenhle koncept smrtonosného a zřejmě nezastavitelného strašidla, které se nepozorované pohybuje mezi koledujícími lidmi v převlecích, působí v předvečer svátku všech svatých, funguje velmi dobře.

I když lehce zestárl, Halloween je velmi zdařilý z kombinace mnoha důvodů. Režisér John Carpenter zdařile buduje a stupňuje atmosféru očekávání. Díky prací s kamerou dosahuje snadného vcítění se do pozice hlavní hrdinky, která si je stále více jista, že jí někdo sleduje za jiným účelem než je tradiční vystrašení. Samostatná kapitola je ikonický soundtrack, kde velmi chytlavé kombinace motivů piána se syntetizátorovými motivy a tepáním snadno napumpují adrenalin. K nezaplacení byl také nápad producenta, aby se scénář o vraždách hlídaček dětí přepsal na umístění na svátek Halloween, sympatickou oslavu monster a strašidel, na které se v USA podílí i rodiče a tradiční hororová výzdoba a převleky definují, jak jste dobrým občanem. Uprchlý vrah v masce, který se nepozorovaně pohybuje mezi maskovanými oslavenci, byl nápad k nezaplacení.

Halloween napsal a režíroval John Carpenter se svou tehdejší partnerkou Debrou Hill (později jednou z prvních úspěšných filmových producentek). Film vznikl mimo hollywoodský systém v čerstvě založené společnosti Compass, za skromný rozpočet okolo $300.000 a je považován za jeden z nejúspěšnějších nezávislých filmů (v amerických kinech vydělal okolo 47 miliónů dolarů). Následovalo pravidelně vycházejících sedm pokračování, které (s vyjímkou úletu jménem Halloween 3: Season of the Witch) různě pracovaly s mytologií kolem Myerse, rodiny Laurie Strodeové nebo Dr. Loomise. V roce 2007 Rob Zombie natočil pro bratry Weinsteinovy komerčně úspěšný remake a jeho pokračování, kde Myerse zasadil do vesmíru bílé lůzy a série zůstala u ledu. Aktuálně do kin přichází nové pokračování, ke kterému napíšu samostatnou recenzi.

                    

Z Carpentera se stal sledovaný filmař s rozpoznatelným stylem, který byl schopen napsat zajímavý scénář, zrežírovat ho a složit k němu nadupanou hudbu za rozumné peníze s dobře vypadajícím výsledkem. Řada jeho hororů nebo sci-fi jsou dnes kult a i vy určitě znáte minimálně The Thing.

S vyjímkou The Ward (2010) a dvou solidně hardcore epizod Cigarette Burns a Pro-Life ze seriálu pro hororové veterány v penzi Masters of Horror nic nenatočil od Ghosts of Mars, ale aktivně se účastní natáčení komentářů a bonusových materiálů ke svým filmům (najdete mezi nimi i výborný dokument o vzniku recenzovaného filmu Halloween: Cut Above The Rest se spoustou zainteresovaných účastníků). V poslední době rozjel Carpenter druhou kariéru koncertujícího skladatele, kdy vydal několik alb s hudbou k neexistujícím filmům a koncertuje po celém světě ve vyprodaných halách.

                                  

Příště se dočtete, zda se podařilo s novým filmem na tuto klasiku navázat s respektem nebo zprznit kult, jako se to povedlo Robovi Zombii.

Žádné komentáře:

Okomentovat