Napsat novou recenzi? V pohodě! |
Desetidílná minisérie Lid versus O.J. Simpson byla velkým překvapením. Příběh o tom, jak někdejší miláček USA "asi" zavraždil svou ženu, nabídl spousta zajímavých faktů pro milovníky moderních dějin, dobré postavy, herce (i John Travolta se po dlouhé době předvedl v zajímavé roli) a vůbec to byla napínavá jízda, i když jste si možná pamatovali, jak to dopadlo (potvrzuji, že v mém okolí dva kamarádi kauzu neznali a závěr seriálu je odpálil dvojnásobně). Nálada v americké společnosti ostře sledovaný vleklý soudní proces ovlivnila a uvedení této minisérie v rasově citlivé době byl vůbec husarský kousek. Plné hodnocení je důvod, proč jsem byl velmi zvědavý na další minisérii z cyklu, tentokrát o případu vraždy Versaceho.
Úspěšný módní návrhář a osobní přítel mnoha celebrit a vlivných lidí Gianni Versace v době své smrti bydlel ve velmi stylovém domě v Miami a pro smrtelníka z Walmartu nebylo nezvyklé ho potkat třeba na cestě do kavárny. Když se 15. července 1997 z takové procházky vracel, byl zastřelen u vchodu do svého domu. Vrah prchá a vzhledem k tomu, že umřel bohatý úspěšný člověk, začíná masivní policejní pátrání. Čím si Versaceho vražda zasloužila stát se námětem druhé minisérie American Story, byla to podobně šokující záležitost končící rozpaky ze stavu americké společnosti, jako proces s O.J. Simpsonem?
Přijde do baru Španělka, Venezuelan, částečný Filipínec a Portorikánec... |
Seriál vychází z investigativní knihy Vulgar Favors (1999) z pera novinářky Maureen Orth (nehledejte v českém překladu). Orthová při sběru materiálu udělala rozsáhlý výzkum policejního postupu, rodinných příslušníků a známých točících se okolo vraha a spol. (tedy s těmi, kdo o to stáli - nepatřila k nim bohužel rodina Versaceho) a dala dohromady fascinující příběh sociopatického vraha a jeho rodiny, světa, kde se setkávají underground světy gay prostituce a bohatých chlípných zestárlých homosexuálů.
Píše se rok 1997, v USA stále panuje systémová homofobie a policie se zdá být laxní k řešení zločinů, ve kterých gayové nějak figurují. Když je ale v Miami zavražděn ve společnosti oblíbený návrhář, věci se musí změnit. Není divu, že producenta Murphyho, kreativního provokatéra už od dob Nip/Tuck, kniha zaujala a rozhodl se jí po letech adaptovat do seriálu a činí tak velmi ambiciózně. Nad rámec zdrojového materiálu přidává do koktejlu zajímavé souvislosti, pohled do zákulisí světů, kde by řada diváků asi nechtěla být a připomínky nepříliš liberálních epizod z dějin USA typu gayové v armádě.
Píše se rok 1997, v USA stále panuje systémová homofobie a policie se zdá být laxní k řešení zločinů, ve kterých gayové nějak figurují. Když je ale v Miami zavražděn ve společnosti oblíbený návrhář, věci se musí změnit. Není divu, že producenta Murphyho, kreativního provokatéra už od dob Nip/Tuck, kniha zaujala a rozhodl se jí po letech adaptovat do seriálu a činí tak velmi ambiciózně. Nad rámec zdrojového materiálu přidává do koktejlu zajímavé souvislosti, pohled do zákulisí světů, kde by řada diváků asi nechtěla být a připomínky nepříliš liberálních epizod z dějin USA typu gayové v armádě.
Říkal jsem Quattro Formaggi na Prahu 4, ne eskort! |
Po první ponuré epizodě, kde se odehraje titulní vražda a seznámíme se s pachatelem, následuje druhá epizoda, která se odehrává o pár dnů dřív a v čase se postupně vracíme. Kromě vyjímek má tento vypravěčský trik vysvětlit nezasvěceným divákům, proč má předloha podtitul "Nejvíc zpackané pátrání v historii USA", ale zároveň se pokusit přiblížit vraha a lidi, se kterými se během života a své spanilé jízdy potkal, a svět, ve kterém žijí. Název seriálu je samozřejmě mírný podfuk, protože se film nezabývá tolik vraždou nebo samotným Versacem, ale hlavní postavou je vrah Cunanan, prvotřídní sociopat. Tvůrci se v rámci moderní TV produkce nebojí temnoty a vznikla fascinující, znepokojující podívaná.
Seriál je velmi dobře obsazen a představitelé jsou solidně podobní svým předlohám. Představitel Cunanana Darren Criss si po účinkování v bezstarostném muzikálovém seriálu Glee v roli hodného teplého romantika střihnul další gay roli, ale ze zcela opačného vesmíru a není od věci tipnout si, že je to jeho životní role. Jeho vrah je správně znepokojivý, zdánlivě sympatický člověk, se kterým je uvnitř něco hodně špatně a cítíte, že se brzy stane něco nepříjemného. Takhle to máme my milovníci vrahů rádi už od dob syrové klasiky Henry: Portrét sériového vraha.
Zdařilé je i sourozenecké duo Versáčů Edgar Ramirez a především Penelope Cruz, která s vizáží výbušné blondýny a italského přízvuku vytváří charizmatický klon Donatelly Versace (ještě před zákroky zfetovaných plastických chirurgů). Je mimochodem legrační pozorovat Španělku, Venezuelana a Portorikánce, jak hrají Italy. Nic nezkazil ani onen Portorikánec Ricky Martin, někdejší populární zpěvák, i když má nevděčně tragickou roli, která mu nedovoluje předvést víc než utrpení a romantičnost.
Seriál je velmi dobře obsazen a představitelé jsou solidně podobní svým předlohám. Představitel Cunanana Darren Criss si po účinkování v bezstarostném muzikálovém seriálu Glee v roli hodného teplého romantika střihnul další gay roli, ale ze zcela opačného vesmíru a není od věci tipnout si, že je to jeho životní role. Jeho vrah je správně znepokojivý, zdánlivě sympatický člověk, se kterým je uvnitř něco hodně špatně a cítíte, že se brzy stane něco nepříjemného. Takhle to máme my milovníci vrahů rádi už od dob syrové klasiky Henry: Portrét sériového vraha.
Zdařilé je i sourozenecké duo Versáčů Edgar Ramirez a především Penelope Cruz, která s vizáží výbušné blondýny a italského přízvuku vytváří charizmatický klon Donatelly Versace (ještě před zákroky zfetovaných plastických chirurgů). Je mimochodem legrační pozorovat Španělku, Venezuelana a Portorikánce, jak hrají Italy. Nic nezkazil ani onen Portorikánec Ricky Martin, někdejší populární zpěvák, i když má nevděčně tragickou roli, která mu nedovoluje předvést víc než utrpení a romantičnost.
Představitelé rolí jsou velmi podobní svým předlohám... v době, kdy se děj odehrává |
Reverzní vyprávění zajistilo MOGV dostatečnou přízeň kritiků i diváků, občas ale podráží tempu nohy. Zatímco v jednom díle s napětím čekáme, který z aktérů bude oběť číslo 2, v následujícím díle už víme, jak to dopadne a čeká nás mírná nuda. Největší mínus je asi pocit z ověřování fakt po seriálu. Lehce vás může otrávit poznání, že občas museli scénáristi děj a dialogy účelně vykonstruovat, protože aktéři scén jsou po smrti a s nikým se očividně o svém zážitku nebavili. V sérii jsou velmi zdařilé některé jednotlivé epizody (každou točil jiný režisér), kterým se daří díl vypointovat a se společenským kontextem jim dát silný závěr, jako celek může seriál ale působit trochu rozpolceně.
Kdo očekává nářez ve stejném stylu jako byla série o Simpsonovi, bude zřejmě zklamán - místo světa soudního a policejního zákulisí a slavných lidí se přesouváme do izolovaných mikrosvětů a intimity posledních momentů chladnokrevně zavražděných lidí, kontrastu chudoby a bohatství, životů lidí, na kterých nikomu nezáleží s životy znuděných bohatých požitkářů. Vražda Versaceho je možná místy až moc ambiciózní na úkor divácké satisfakce a díky tomu zřejmě posbírá i pár cen. Ale pokud máte rádi temné krimi se společenským komentářem, není důvod Vraždu Versaceho nezkusit.
Víš co brouku? Radši se vrať ke zpívání |
Předposlední odstavec je přesnej. Někdy to byla fakt nuda, spíš je to tak za 7/10.
OdpovědětVymazat