1. Když se řekne Spielberg, Hanks a Streep, člověk ihned pochopí, že půjde o skvěle řemeslně
připravený snímek s výbornými hereckými výkony a divákovi pravděpodobně
předkládající nějakou zajímavou látku. Ať už jsou na plátně ztvárněná fantaskní
stvoření nebo reálné historické události. Přeci jen Spielberg má na kontě 3
Oscary a rozmanité filmy jako E.T., Indiana Jones (včetně nejlepšího
dílu Raiders of the Lost Arch), Jaws, Minority Report, Munich, Saving Private Ryan, Lincoln nebo mé oblíbené Catch Me If You Can. Snímky dohromady
zastupující snad všechny možné kinematografické žánry. Prostě u něj si
vybere asi každý fanoušek filmu.
2. Dalo by se tedy říct, že jít do kina na Spielbergův film, ještě navíc
obsazený hvězdami typu Tom Hanks a Meryl Streep (kterým zdatně
sekundují Bob Odenkirk, Sarah Paulson nebo Alison Brie), je sázka na jistotu. A v jistém smyslu je. V
tom, že to bezpochyby je kvalitní film, skvělé řemeslo a zajímavý námět. Ale na
to, aby si ho opravdu užil, musí mít divák aspoň elementární: A) zájem o
žurnalistiku, B) znalost americké historie, C) jakous takous orientaci v
politickém prostředí Ameriky sedmdesátých let. Bez toho se ve filmu snadno a
rychle ztratíte, nebo nebudete schopen či ochoten sledovat nit dialogů, které
předkládají, proč je The Post, snímek o "boji za pravdu" a
zároveň o odvážné vydavatelce novin, vlastně napínavý a čím má nejvíc zaujmout.
3. The Post začíná v roce 1966 ve Vietnamu, kam na základě
pokynů tehdejšího ministra obrany, Roberta
McNamary, právě zamířil armádní analytik Daniel
Ellsberg, aby vytvořil studii ohledně postupu a šancí Američanů
ve vietnamské válce. McNamara zamýšlel, že by se taková analýza mohla jednou
hodit budoucím politikům a historikům, až budou zkoumat dějiny a třeba se z
nich chtít něco poučit. Ještě v letadle cestou zpět řekne McNamara prezidentu
Johnsonovi, že podle něj ta válka vypadá beznadějně, ovšem po přistání do médií
uvede protichůdný výrok. Dušínovského analytika Ellsberga toto "pokrytectví" poněkud
rozladí a rozhodne se přispět svou troškou k tomu, aby se veřejnost dozvěděla
pravdu.
moment, v politice se neříká pořád jen pravda?? |
4. Tou troškou je poskytnutí části té studie (odhalující tu
pravdu) novinářům. Novináři ihned skočí po šanci zvýšit si prodejnost
publikováním citlivých dokumentů, díky kterým veřejnosti odhalí "jak
vláda o Vietnamu lže už 30 let". Což se samozřejmě vládě nelíbí, a tak
se začne různými způsoby bránit. Jedním z nich je zahájení soudního procesu,
jehož cílem je vymožení soudního zákazu studii nadále publikovat, natož ji
vydat v celém rozsahu. Pokud v takové situaci deník The Post citlivé materiály
(přezdívané Pentagon Papers) i tak uveřejní, mohli by
jeho představitelé teoreticky jít do vězení. Nebo minimálně svým rozhodnutím
The Post zlikvidovat. Budiž konflikt.
5. Spielberg nás ale zatáhne ještě na jiné bitevní pole. A to sice do
vedení novin The Post, kterým momentálně (díky sérii úmrtí a různým
nešťastným událostem) šéfuje vydavatelka Katharine
Graham (Meryl Streep). Tedy žena. Která je nyní v situaci, kdy
se po ní chce rozhodnutí zásadního významu pro noviny i jejich zaměstnance. Ale
Katharine si zároveň uvědomuje, že její role ve vedení není všemi vnímaná
pozitivně, a budiž jí k dobru, že si i realisticky uvědomuje proč. Noviny vést
nikdy nechtěla, necítí se na to tak úplně kvalifikovaná a neumí (nebo
nechce) si "pochlapsku" prosazovat svou.
Dokonce se ptá ostatních na názor a radu. Což je na tak vysokém postu chování
jistě nezvyklé a není po chuti všem. Budiž konflikt 2.
nenechala sem zaputou plotnu? |
6. Zveřejnit, nebo nezveřejnit? To je ovšem to, oč tu běží. Film ale
běží (spíš se plouží) dvě hodiny, a pokud nejste opravdu
fanatici do novinařiny, americké historie nebo politikaření (případně
feminismu), tak tipuju, že vás místy bude trochu nudit. Problém je i v
tom, že trailer působí daleko dramatičtěji, než pak
film samotný skutečně je, takže divák může mít jiná očekávání. Pokud se ale
naladíte na to, že stejně víte, jak to dopadne (protože jinak by se o
tom asi netočil film, kdyby nakonec Meryl vyměkla a nepublikovala to), a víc než akční drama
vás zajímá sledovat psychologický boj různých zájmových skupin a politikaření,
které se vede uvnitř i vně novin, a chcete přemýšlet nad tím, kde končí státem
chráněný zájem na udržení tajemství a začíná nárok veřejnosti na to, aby znala
pravdu, mohl by vás film bavit. Koneckonců v dnešním politickém klimatu, v
post-Snowdenovské USA, v USA, kde prezident Trump opakovaně dává různým médiím
a novinářům najevo (nebo jim přímo v tomto smyslu otevřeně vyhrožuje),
že by je raději umlčel, je to téma pořád žhavé.
co to ten prezident zas mumlá? |
7. Do filmu se bohužel nedostala spousta zajímavých aspektů celé této
pravdivé kauzy. Jako například jaký problém bylo v roce 1970 nechat někde
okopírovat několik tisíc stránek, natož stránek obsahující státní tajemství, za
jejichž kopírování byste mohli pak být stíháni za protistátní konspiraci.
Spielberg byl na výrobu a vydání tohoto filmu tak natěšený (právě i v
kontextu Trumpových bojůvek proti "fake news"), že film byl
sestříhaný v rekordním čase 2 týdnů a celá jeho výroba trvala méně než 9
měsíců. Což je na takovouhle produkci opravdu unikátně krátká doba. A to ještě
před vydáním filmu Spielberg čekal na souhlas pozůstalých, protože chtěl mít
jistotu, že se nezpronevěřil tomu, jak to opravdu celé bylo. Film: 7. Žánr: 8.
Koukatelnost: 7.
takovouhle pohodu bysme tu měli, kdybych tomu tady velel já |
8. Co se mi na filmu nelíbilo? Rychlý sled chrlení důležitých informací
v dialozích. Poddimenzovaná postava Bena
Bradleeho (Tom Hanks). Ten má v určitém smyslu v příběhu sice
zásadní roli, ale při sledování je zjevné, že režisér vypráví hlavně příběh
Katharine a její mužští kolegové jsou tam víceméně jen do počtu. Podle mě je
trochu škoda, že se na Bena film víc nesoustředí a to nejen z důvodu, jaký měl
později význam v novinařině. A ještě víc mě mrzí, že Spielberg nenatočil
samostatný film o Bradleem, protože ten měl z mého pohledu zajímavější
život (o něco
později, než je děj snímku The Post, nechal Bradlee publikovat zprávy o
Watergate) a dilemata, která musel řešit. Jeho sestra měla údajně poměr s
prezidentem Kennedym a Bradlee se spolu se CIA měl podílet na utajení a zničení
důkazů o nejen tomto faktu a dělat justici různé obstrukce. A příběh o Katharine, silné
ženě, o které od začátku tak nějak automaticky tušíme, že bude ještě silnější,
než se na začátku dělá, je z mého pohledu prostě méně nosný.
nechala. a sakra. |
9. Co se mi na filmu líbilo? Přes to, jak mne postava Katharine
neoslovila, ji Meryl zahrála samozřejmě skvěle a obzvláště dobrý moment měla ke
konci filmu, kdy prochází jakousi transformací. Jako vždy a všude mne potěšila
přítomnost Boba Odenkirka (Better Caul Saul). Námět sám o sobě je zajímavý. Ze
scénáře bylo patrné, že za ním je spousta práce a že ho psal někdo, kdo
problematiku novinařiny vyloženě žere. Není divu, když se tedy v titulcích
člověk dočte, že jedním ze scénáristů je Josh Singer, který psal i Spotlight,
vítěze v Oscarové kategorii nejlepší film a nejlepší scénář z roku 2016. Tady
má ale Singer bohužel méně zajímavé jednotlivé postavy.
Just call me Jimmy |
10. Pro koho film je? Pro obdivovatele žurnalistiky, americké
historie nebo politiky obecně. Pro studenty práv nebo začínající právníky, film
na této úrovni nabízí mnoho podnětů k zamyšlení. Pro fanoušky Spielberga,
Hankse nebo Streep. Pokud je znáte a stále je máte rádi, nebudete zklamaní. Pro
ty z vás, kteří by chtěli vzít na rande nějakou intelektuálku/intelektuála, u
kterých není jisté, jak moc vážně to s tím zaujetím ve vyjadřování se k věcem
veřejným je, ale chtěli byste to zjistit. Po filmu se určitě rozvine debata,
která to osvětlí. A pro ty, kteří si pak plánují pustit z mého pohledu po všech
stránkách lepší film Frost/Nixon, na který vás The Post krásně
náladově i informačně připraví. Jen nevím, jestli se během této šlechetné a
zcela humoru prosté přípravky nebudete tak trochu nudit.
Jeho sestra měla poměr s Kennedym? No jasně, že měla. Jak se jmenovala ta žena, která neměla poměr s Kennedym? Určitě si vzpomeneš, byla to nějaká černoška z Mississippi, která se proslavila tím, že jako jediná žena v USA nespala s Kennedym. Byly toho tehdy plné noviny.
OdpovědětVymazatZamestnat CIA tutlanim sestrina mrdu? Nagyova bledne zavisti.
Vymazatjo tu kauzu si pamatuju. bylo ji asi 60 uz kdyz se Kennedy narodil. To ji zachranilo. Ale ty si to pletes, nebyla z Missisippi, byla z Missouri. Po pohrbu JFK preci dala ten zasadni rozhovor ve kterym rekla ze si ke svym sto sedmym narozeninam neprala nic jineho nez si s nim aspon podat ruku ale ze uz ani to nestihne, no. Chudak zenska. Cely zivot tvrde makala na pstruzi farme ve svem rodnem meste Troy, Missouri, a snila sve male rybi sny… A takhle to dopadlo. Nutno rict ze jeji smrt o tyden pozdeji zarmoutila nejdenoho pstruha.
VymazatPomoc, temdlenc clanek zmodral, ale ty starsi ne! Zkouska makrofonu.
OdpovědětVymazattak co, lepsi?
Vymazat