1. Den of Thieves je jedním z těch filmů, kde je možné si všimnout velkého bodového rozdílu v hodnocení fanoušků a kritiků. Fanoušci tomu dávají 8-9 z 10, zatímco kritici kolem trojky. Osobně chápu obě strany.
2. Skupina drsných policajtů vedených pomačkaným Nickem Flanaganem (nově odulý Gerard Butler) se žene za skupinkou kriminálníků vedených mastermindem s přezdívkou Merrimen (Pablo Schreiber). Ti plánují vykrást nevykradnutelnou národní banku, ve které se každý den likvidují bankovky, které se tak vyřazují z oběhu, a tudíž pokud se je povede ukrást po odpisu z knih, ale před fyzickou likvidací, tak dle Merrimena "nebudou nikomu chybět". Což JE zajímavý nápad. Ale divák se záhy musí smířit s tím, že se dívá na snímek VELMI inspirovaný filmem Heat od Michaela Manna. Křísnutý Inside Manem od Spika Lee (pokud jste neviděli, napravte), ale režírovaný debutantem Christianem Gudegastem, který předtím napsal London Has Fallen. Tedy je nutné upravit svá očekávání a vědět, že příběh, při kterém budeme sledovat dva vůdčí typy, každého na jiné straně bariéry a každého s jinou funkčností morálního kompasu, nebude moc na výši.
3. Režisér nám záhy po začátku filmu dost polopaticky podává, co po nás chce: agresivní macho policajt má své mouchy, geniální kriminálník má své přednosti, a teď se, diváku, rozhoduj, komu budeš fandit. U tradičních "heist" filmů divák fandí kriminálníkům a přeje jim, aby se jim jejich plán vydařil. Za ty nejlepší heisty, u kterých toto funguje jmenuji: Ocean's Eleven, Hold-Up (připomeňme si vedle Belmonda i nahou a mladou Kim Catrall), Inside Man, A Fish Called Wanda, The Taking of Pelham 123 (originál). Pak jsou krimi filmy, kde fandíte policajtům, aby chytli kriminálníka. The Departed, Serpico, Fargo. A pak spíše komediálně laděné snímky, kde se protistrany, policajt a kriminálník, spřátelí: 2 Guns, Bulletproof, a jelikož jsou oba sympatičtí (nebo vtipní), ale přesto je jeden zločinec a druhý policajt, divák si tak od půlky láme hlavu nad tím, jak scénář vyřeší, aby se justice nažrala a film zůstal celý. Nutno podotknout, že z těch dvou zmíněných příkladů se to scénáristicky nejlépe povedlo té Sandlerovině. Jak jinak.
zvykejte si, pánové |
4. U Den of Thieves je ale ohromný problém někomu fandit. Policajti se zde chovají jako nikým neřiditelná, omezená, násilnická hovada (a přesto sledujeme hlavně je a jejich úlohu) a kriminálníci začnou film tím, že bez toho, aniž by to plánovali, povraždí pár lidí, jen protože někomu upadne kafe. A i nadále se chovají dost nesympaticky, například když i v situaci, kdy jsou finančně velmi za vodou a část jich chce jít od válu, se rozhodnou vykrást federální banku čistě jako velmi riskantní poměření penisů s ostatními zločinci, co to zkoušeli, "protože se to ještě nikdy nikomu nepovedlo". A ke členům své crew se chovají nevysvětlitelně přátelsky a agresivně zároveň.
co takhle vykrást banku, pánové? |
5. Naštěstí je ve filmu postava řidiče Dannyho, kterou hraje O'Shea Jackson Jr. Aneb totální kopie svého otce, Ice Cuba. Často máte při sledování jeho scén pocit, že to musí být nějaký retro záběr, a člověk na plátně ve skutečnosti je jen mladší Ice Cube. Jackson je ale natolik dobrý herec, že ten stín nejenže přehraje, ale ještě dodá své postavě sexappeal a jiskru, přestože hned v druhé scéně, ve které se ve filmu objeví, mu scénář nadiktuje pomočit se strachy. Jistě uznáte, že z toho je zpět k sexappealu dost obtížná recovery. Ale on to dokáže. Škoda, že mu ale scénář nedokázal dát nějakou smysluplnější úlohu.
boss, so its the black guy saving the day again, rite? |
6. Tedy takhle. Danny má ve filmu naprosto zásadní úlohu, ale ta je tak obtěžkaná dírami ve scénáři, že ji člověk nemůže brát vážně. Díry ve scénáři jsou (vedle délky filmu 2.5 hodiny!!!) to, co ze snímku dělá téměř nesnesitelný zážitek. Debutující režisér má na jednu stranu ambici udělat ohromující heist film a otevřeně si za vzor bere jedny z nejlepších krimi filmů (Heat, Usual Suspects), na druhou stranu když se objeví díra ve scénáři, tak místo jejího zašití navrhl: "tak ji obstřihněte". Spoilery: proč se Nick vyoutoval v momentě, kdy měl svojí štěnici? Proč Merrimen poté, co zjistil, že Danny je štěnice, Dannyho neodstranil z plánu, když evidentně už nešlo o to, jak skvělý je řidič. Proč vůbec riskovat ten heist v situaci, kdy prokazatelně víte, že je vám na stopě a váš obličej zná jeden z nejlepších detektivů jednotky pro odhalování závažné trestné činnosti? Proč tam ty policajty chtěl mít? Stejně tak kdyby byli na stanici nebo kdekoliv jinde, tak by jeli k té návnadě. Proč jim dávat náskok tím, že už tam díky Dannymu budou? Proč když vidíte, jak kriminálníci v čerňácích a se zbraněmi naběhnou do banky a začne se střílet a vy jste banda policajtů, co je před tou bankou, nejdete zasáhnout a čekáte, až si vezmou tucet rukojmích? Proč, když tam pak jdete zasáhnout a zjistíte, že tam žádní kriminálníci už nejsou, ale najdete obří díru do země a tunel, nesledujete, kam vede stopa? Proč vás nenapadne, že nešli po této minibance, ale po obří federální bance za rohem? Proč, když se na začátku ztratí obří opancéřovaný truck, nikoho nenápadně, že to asi bude na nějaký heist, ale všechny záhy napadne, kdo to asi má v plánu? Proč nezatknout člověka, o kterém vím, že je zločinec, co se účastnil akce, kde se zabíjeli policajti, když ho tváří v tvář potkám a mám k tomu příležitost? Proč když spím zrovna s jeho ženou se pak divím, že mu dala moje číslo na mobil? Proč se geniální řidič nevyužije k řízení, ale k infiltraci do nejvíc střežené budovy světa? Proč v týhle budově střeží bankovky evidentní poloidiot, který si nevšimne nekonzistence v zavedeném procesu? Proč, proč, proč?? Mno.
hlavně nenápadně |
7. Scénář je tak nesmírně komplikovaný a přitom téměř nesrozumitelný (ohledně motivací a úmyslů těch postav), že chvilku čekáte nějakou opravdu geniální strategii alespoň na jedné straně, ale po asi třetí obří díře člověk rezignuje a prostě začíná snímek brát jako naprostou blbost, která je nějakým zázrakem výborně (až na Butlera) zahraná a má parádní kameru a výpravu. Jaká škoda. Díky tomu, že režisér nedokázal "kill his darlings" ve formě nekonečných vysvětlujících dialogů a zdlouhavých záběrů na to, jak někdo čumí/ trpí/brečí/vzdaluje se/přichází, má film skoro nesnesitelné dvě a půl hodiny, a i díky tomu se skóre jeho únosnosti dost snižuje. Film: 4. Žánr: 6. Koukatelnost: 6.
L.A. has not fallen yet |
8. Co se mi na filmu nelíbilo? Scénář. Ale ne tím, že to je "akční blbost", ale kvůli tomu, že to je scénář, co má ambice na The Departed, Heat nebo The Usual Suspects a brutálně selhává. V zápletce i charakterizaci postav. I když se vám na konci snaží leccos objasnit a vysvětlit, nestačí to. Na druhou stranu mimo toho scénáře se filmu skoro nic nedá vytknout, pokud vám nevadí Gerard Butler hrající jako tradiční Gerard Butler a fakt, že většina scén je tak o pětinu delší, než musela být. Také je vidět, že scénář byl napsaný před více než dekádou, na dnešní dobu jsou ti muži příliš jednorozměrně macho a ženy tam mají jen dvě polohy: vypadá dobře zezadu a tváří se vyděšeně/nasraně zepředu. Proti gustu nic, brzy to jistě bude revoluční.
9. Co se mi na filmu líbilo? O'Shea Jackson a Pablo Schriber opravdu skvěle hrají své složité role. 50 Cent taktéž. Občasný humor, byť nepříliš originální (první rande dospívající dcery). Kamera (Terry Stacey - Elvis and Nixon, Salmon Fishing in the Yemen). Výprava. Celý film skvěle vypadá. L.A. je tam sexy, kriminálníci i policajti mají po boku vnadné modelky a teenage dcery v těsných šatičkách, k dispozici SPOUSTU zbraní a jednu scénu, ve které v L.A. rozpoutají open fire automaty na jedné z nejrušnějších ulic, a takhle akční scéna, byť absurdní, není vůbec marná. Škoda jen že je obalena tím vnitřně nekonzistentním, ale vážně se tvářícím balastem. Snímek má také dobrou hudbu od Cliffa Martineze (Traffic, Drive, Neon Demon, Spring Breakers).
we are the bad guys. |
10. Pro koho film je? No to je těžký. Protože když bych řekla pro lidi, kterým se líbilo Departed, Inside Man, Training Day, Usual Suspects a Heat, tak si říkám o to, aby mi po výlezu z kina chtěli jít frustrovaně rozbít ústa. Pokud řeknu že pro ty, kterým se líbil předchozí scénáristický počin režiséra, London Has Fallen, tak filmu zase dost křivdím. Takže asi je pro ty z vás, kteří máte žánr heist a krimi obecně natolik v oblibě, že mu odpustíte, že nefunguje, čistě protože vás baví se dívat na to, jak zločinci zločincují a policajti policajtují. Pak je film pro ty, kterým (bůhvíproč) chyběl Gerard Butler. Rozhodně pro ty, kteří trpí na styl projevu Ice Cuba a/nebo jeho syna. Pro ty, kteří neví co s časem a zároveň jsou odhodlaní to dokoukat "ať to stojí, co to stojí", protože film na vás bude valit jeden wtf moment za druhým. A konečně pro ty, co nedávno viděli masterpiece Three Billboards outside of Ebbing, Missouri a chtějí si o to víc uvědomit, jak složité je napsat dobrý scénář, kde se mají střídat strany, kterým fandíte, a má tam být spousta překvapivých až wtf momentů. A jak to může dopadnout, když se to nepovede.
PS: Gerard Butler pro tuhle roli tloustl na příkaz režiséra reálně. V tomto bodě teda "vede" nad Samem Rockwellem z Ebbingu, který si jen nechal dát umělé břicho.
we'll guard it here till a better script comes along |
"Buttler" má být nějaký humor?
OdpovědětVymazatne, ackoliv v tom filmu vypada jak prdel, tak ne. ale bud milosrdny, vyrovnavam se s tim ze muj landlord pri navstevach u me doma ma za pasem zbran…
VymazatTak nos za pasem vařečku nebo váleček na nudle! A můžete zkoušet, kdo je schopen tasit a použít zbraň dříve! Sázím na tebe!
VymazatTo by me zajimalo, jestli by obvineni znelo na kradez/loupez, nebo kazeni meny.
OdpovědětVymazattoto je dobry comment!
Vymazatpravdepodobne by to byl jednocinny soubeh kradeze a ohrozovani obehu…
Také padělání peněz. Když dám znovu do oběhu bankovky, které vláda stáhla, je to stejné jako padělání. Až na to, že ty peníze jsou fakt profesionálně vyrobené.
VymazatNaopak krádež to není. Když si v hlubokém lese naberu nůši shnilého listí, není to krádež, protože to listí nikomu nechybí. Jenom hmyzu. Ale hmyz si nikdy nestěžuje.
Taky by jim mohli prišít zvyšení inflace. Ale ani ten největší ranec peněz, který Butttler unese, nezvýší inflaci víc, než o 0,00000000001%. Z toho koukají tak tři hodiny veřejně prospěšných prací.
VymazatTy, Grime, ty radsi do lesa nechod, nebo na tebe prijde zamestnanec Lesu CR a sebere ti nusi za $.
Vymazatkradez to je porad. to ze je neco odepsany z knih a urceno k likvidaci neznamena zo, ze to v te chvili nikomu nepatri. kdyz to navic uzmes lsti a prekonas prekazku a v ty chvili kdyz to beres to ma realisticky vyuzitelnou hodnotu, tak krades. ty penize do spaleni byly funkcni platidlo, jen odepsane z knih. btw krast muzes i obsah kontejneru s odpadkama. tak kdybys to zkousel a ohanel se listim a mravenceme, tak bacha, radsi spis prvni volej sveho pravnika.
Vymazat"Když dám znovu do oběhu bankovky, které vláda stáhla, je to stejné jako padělání" to je zajimava myslenka, opiras ji o neco mimo sveho mozku?
Grim zde (narozdil od zeny) pouzil klasickou zenskou logiku, ktera se vyznacuje obracenim vztahu "byti podmnozinou" (cehoz zvlastnim pripadem je i implikace). Zde z A⊆M & B⊆M chybne vyvodil A⊆B.
VymazatNebuďte tak k posrání vážní, snažil jsem se být vtipný.
OdpovědětVymazatTohle ma rikat Spimfurt, ten vaznej mas bejt ty!
VymazatNetahejte mě do toho. Bláznivej dědek si vysnil že si hmyz nikdy nestěžuje. Zřejmě nešťoural nikdy klackem do hnízda vos nebo nevystrčil holou prdel na mraveniště. Přírodovědci by se takový přehmat nestal.
VymazatVosi roj si nestezuje, vosi roj kona. Aspon muj experiment tomu nasvedcoval.
VymazatPravda, kňourání je vyhrazeno pouze lidem.
Vymazata co kocky domaci, co psi. kdo ma vi, ze si stezujou nonstop.
VymazatJa mam vi, ale pouzivam spis emacs.
VymazatTen pes knoural beztak jen proto, ze to pochytil od tebe.
Vymazat