29. října 2017

1922 (2017) - 6/10

Stephen King letos přežil 70. let a k narozeninám dostal během roku několik adaptací. K nakupování práv se přidal i Netflix a po Geraldově hře, která měla premiéru na internetu před měsícem, je tu zfilmovaný příběh zločinu a trestu ze života farmářské rodiny kdesi na farmě v Nebrasce. Krysy, kukuřice, vražda, výčitky, Stephen King. Hledáte nový horor pro pochmurný říjen?
Tamhle leží můj kadeřník pro roli v The Expanse.

Farmář Wilfred (Thomas Jane) žije celkem spokojeně obyčejný život na farmě v Nebrasce, která patřila jeho rodině po několik generací a ani si nedovede představit, že by jeho život měl mít jiný smysl, než zdárně hospodařit a předat žezlo svému náctiletému synu Henrymu. Nadšení pro takový život ale po letech nesdílí jeho manželka Arlette (Molly Parker z House of Cards), která se chce přestěhovat do města a otevřít si tam obchod za peníze, které utrží z prodeje své části polí patřících k farmě, ať už se souhlasem manžela nebo bez něj. To by znamenalo nechat farmě 40% původního pozemku, který na živobytí nevydělá, rodinu by čekal rozvod a ještě by sebou vzala dítě. Když si Wilfred uvědomí, že by přišel v podstatě o veškeré jistoty, co v životě má, zvolí místo plánování nové budoucnosti ve městě s Arlette jednodušší řešení - manželku zamordovat. Co na to syn?


Zdar, o víkendu jedeme zase na chalupu?
Na režijní a scénáristické stoličce sedí Zak Hilditch, který možná před pár lety uvedl do australských kin apokalyptický kousek These Final Hours (2013) podle vlastního scénáře o jednom pozérovi, který se snaží utíkat zbývajících pár hodin do zkázy planety od zodpovědnosti na dobře zásobovanou párty. Kromě Austrálie a torrentů se pochmurný film nikam moc nedostal a dnes by byl ideálním produktem vhodným pro VOD služby, kde by jistě zaujal víc lidí - což je i adaptace 1922. Tentokrát si na diváky Hilditch připravil jiný druh deprese, vybledlou paletu nenápadité kamery na polích a izolované farmě, která přináší nejen chmury z příběhu a situace postav, ale i z ne úplně svižného, občas nefunkčního.
Film nese na bedrech Thomas Jane, který zaujme přesvědčivou fyzickou transformací z někdejšího nabušeného představitele Punishera na sluncem seschlého farmáře se správně buranským přízvukem (kterým mluví mimochodem v celém filmu téměř jediný). Herecky by zřejmě neměl problém zahrát hlubší sondu do člověka, kterého postupně nahlodávají výčitky svědomí a skrze následky svého rozhodnutí propadne skutečné lítosti, bohužel ale jinak ucházející předlohu napsal King (povídka 1922 ze sbírky No Dark, Full Stars z roku 2010, česky Černočerná tma, 2011), který se málokdy obešel bez nadpřirozených/sci-fi/hororových berliček i v pokusu o seriózní literaturu. Farmář píšící v úvodu děje dopis v hotelovém pokoji zjevně svého činu lituje, nevíme ale, jestli ho k tomu dohnal přirozený vývoj situace nebo jestli se třese hrůzou před halucinacemi a přízraky, které ho pronásledují a to je vzhledem k příběhu škoda.


I když režisér minimálně jednu klišovitou scénu v závěru povídky ze scénáře odstranil, je škoda, že neměl koule odřezávat flákotu trochu víc pro dobro věci, jako to zdárně udělal jeho kolega u nedávné adaptace Geraldovy hry nebo režisér To. Film servíruje pár žánrových nechuťáren, kterými ale své slabé momenty bohužel nezachrání. Pokud jste fanoušci Kinga nebo se chcete přesvědčit, jestli už si Thomas Jane ostříhal příšerný účes ze seriálu The Expanse, třeba ho přežijete. Narozdíl od některých postav.
Jestli to má na Netflixu české titulky? Cože?

3 komentáře:

  1. Ooo to je tak krasny, neobtekany obrazek v nahledu, fixace na uces. Svezi vitr!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten účes v seriálu s dementním kloboukem mě bude děsit až do skonání nebo do listopadové návštěvy psychiatra. :-(

      Vymazat
    2. je zbytecne chodit k psychiatrovi zatimco podzim uz je v pokrocile fazi.

      Vymazat