Caleb je nadržený mladík někde na středozápadě USA, který jednoho večera vyráží zasunout do města. Má všechno potřebné k úspěchu - krabičku cigár, auto s nákladní korbou a dekou plus kovbojský klobouk a sebevědomí. Když potká blondýnku Mae, ostříhanou na kluka, ignoruje její poetické plkání o noci a slíbí jí svezení domů. Blondýnka Mae však nejenže nadrženému kovboji odolává a po nějaké době zpanikaří, že se nestihne dostat do svítání ke své rodině. Caleb má z blondýny legraci i poté, co ho blondýna při pokusu o polibkové znásilnění kousne do krku, ale sranda končí, když mu začne při východu slunce být hodně na chcípnutí. Chytrý divák tuší, že takhle rychle by se HIV do AIDS nezkonvertovalo, což znamená, že Mae je upírka a Caleb teď patří do její "rodiny". Upírský horor v posledních 15 letech znamenal latexovou Kate Beckinsale v Underworldu nebo nesnesitelný Twilight, ale nezabráním ztrátě všeho zájmu zmínkou, že zbylí členové upírské rodiny jsou Bishop, Vasquezová a vojín Hudson plus cynický harant? Režíruje Kathryn Bigelow, proslavená jako režisérka s koulema.
|
Tradiční rodina |
|
Near Dark je jistě zajímavým příspěvkem do upírského žánru díky režisérce a scénáristovi. Scénárista Eric Red byl specialistou na drsné thrillery nebo horory, ze kterých nejlépe v historii obstává nelítostně brutální Stopař s Rutgerem Hauerem.
Kathryn Bigelow přispěla do filmového fondu snímky se zvláštní atmosférou jako Blue Steel/Modrá ocel s Jamie Lee Curtisovou), kultovní Point Break/Bod zlomu, ponuré sci-fi Strange Day a v posledních letech se otírala o Oscary s militaristickými snímky The Hurt Locker nebo Zero Dark Thirty o honu na Usámu bin Ládina. Ani u jednoho by vás zřejmě nenapadlo, že je točila žena. Točit chladné drsárny Kathryn očividně bavilo vždycky víc než romantické filmy o nešťastné lásce.
|
"Víc krve, pořádně ho vodpráskni kurva, podřízni ho, sejměte ty nemožný ovce, sakra!" Kathryn Bigelow |
Snímek prezentuje upírskou rodinu jako predátory, kteří by si s uhlazenými upíry z teenage hororů typu Twilight vytřeli prdel. Herecká parta ve složení Lance Henriksen, Jenette Goldstein a nedávno zesnulý Bill Paxton působí jako sehraná parta snad i díky tomu, že si o rok předtím spolu zahráli v Aliens Jamese Camerona (který v té době s Bigelow randil a herce jí doporučil - ve filmu mohl hrát i Michael Biehn, který ale odmítl). Jejich upíři už jsou na světě hodně let, jsou staří, cyničtí a už je baví jen lov a mordování kořisti, což skvěle eskaluje ve znalcům žánru známém masakru v baru, kterou by si dnes zřejmě nikdo nedovolil natočit tak syrově jako v 80. letech.
|
Máme rádi squatting |
Všichni tři herci si nelítostné zabijáky užívají a vhodně je doplňuje cynické dítě s duší dospělého muže (Joshua Lee Miller). Díky partě ryzích charizmatických záporáků samozřejmě dochází k efektu sympatií k nim, kdy vás jen otravuje hlavní romantická dvojice Caleb a Mae, ke všemu tomu herecky poněkud unylá. Tam, kde Henriksenovi a Paxtonovi stačí na získání bodů pár vět, hlavnímu představiteli by nepomohlo ani mazlení se s osmi koťátky. Představitel klaďase Caleba Adrian Pasdar si nevypěstoval moc úspěšnou kariéru ve filmu a v poslední době se uchytil v seriálech podle Marvel komiksů a jako hlas kresleného Iron Mana. Jenny Wrightová měla malou kariéru v béčkách jako
Lawnmover Man nebo
I, Madman, než to v roce 1998 s herectvím zabalila, pravděpodobně protože kromě zjevu moc talentu nenabízela). Tiše trpíte jejich scény a těšíte se, až se objeví zlá parta, pro kterou jsou lidi jen neschopné krmivo.
|
Hodní zamilovaní upíři, na který není nikdo zvědavej |
Film má příjemnou atmosféru a zmíněné syrové scény. Děj je občas trochu pomalejší i díky málo šťavnaté ústřední dvojici, ale díky osmdesátkovému soundtracku od
Tangerine Dream má snímek určitý styl, díky kterému uvíznul ve filmotékách sběratelů. Nostalgicky nabitým divákům doporučuji vydání filmu na DVD nebo Blůčku, kde je v extras příjemný vzpomínkový dokument z roku 2002
Living in Darkness s komplet obsazením a režisérkou. Pokud hledáte netradiční způsob, jak zavzpomínat na Billa Paxtona nebo se prostě chcete zbavit kocoviny z nepříjemně pitomoučkých teenagerských upířin z posledního desetiletí, mohla by se vám tato nihilistická oddechovka hodit.
|
Je libo snímeček na památku? |
" nezabráním ztrátě všeho zájmu zmínkou, že zbylí členové upírské rodiny jsou Bishop, Vasquezová a vojín Hudson plus cynický harant" NAOPAK!!!!! Okamzite to chci videt!
OdpovědětVymazatBojim, na fotce s popiskem "Bigelow" je nejaka starsi verze Ale X. Dolezalovy.
OdpovědětVymazatTo je zvláštní, nejprve jsem si nevšiml roku a myslel, že je to něco nového - až u jmen herců mi to začalo být divné - a myslel jsem si, jéžiš, další stupidní upířina. Ale když je to 1987, tak... snad jo.
OdpovědětVymazatA musím s tebou nesouhlasit, Kverulante: Zero Dark Thirty a Hurt Locker jsou v podstatě ženské filmy. V tom prvním je hlavním hrdinou žena a všechno je tam zabíráno z ženského pohledu. Ten druhý je zdánlivě mužský, ale rozhoduje scéna u konce filmu, kdy hlavni hrdina nedokáže vybrat správnou krabici lupínků a vrací se do Iráku nechat se zabít. To je taková ženská definice nás mužů, jestli to teda jako muž říct můžu.
OdpovědětVymazatSimvas, ten klucik na fotce, to je ZK?
OdpovědětVymazat