1. Skoro se mi chce na úvod ve vší vážnosti říct: tenhle film všichni musíte vidět. Je totiž nechtěně velmi vtipný. Ale on je mimoto ještě blbý a blbě zahraný, takže radši ve vší vážnosti říkám: komu se líbilo Twilight, tomu by se asi mohl líbit i The Space Between Us s veškerou svojí scénáristickou i režijní nesmyslností, pokud nebude postrádat Twilight výpravnost a triky. Komu se líbí žánr sci-fi, ať se nenechá splést, protože The Space Between Us je nepovedená rádoby velkolepě romantická snůška nedomyšlených blbostí z kategorie YA (Young Adults).
2. Ale je to ohromná škoda! Minimálně proto, že původní myšlenka byla zajímavá: během výpravy lidí na Mars, v nedaleké budoucnosti, dojde ke zjištění, že jedna z astronautek je těhotná. Ta dítě krátce po přistání na Mars porodí a sama zemře. Chlapec je nucen zůstat na Marsu, stává se tak prvním "Marťanem". Který ale jednoho dne zavítá na planetu Zemi, ze které ví, že pochází. Naší planetu ale nezná a není přizpůsobem tomu, aby zde mohl v klidu pobývat. Postupně tak objevuje naše (rozuměj pozemské) zvyklosti i prostředí, přitom se musí vyrovnávat s první láskou, snahami vládních i nevládních organizací o to ho nějak kontrolovat či omezovat, i s tím, že mu na Zemi není úplně dobře.
3. Zdá se vám, že to je skvělý námět? Ano. Aby taky ne, když ho vymyslel Robert A. Heinlein. Kdo tu knihu nezná, ať si přečtě Stranger in a Strange Land, nebo počká na televizní dílo, které produkuje Scott Rudin, snad pod tím samým názvem, a které by mělo tenhle rok jít do realizace.
k tomuto finančnímu i kritickému propadáku je nejlepší se otočit zády, ano |
4. Jenže The Space Between Us si od Heinleina vzal jen tu velmi základní myšlenku (člověk narozen/vychován na Marsu se poprvé dostane na planetu Zemi) a KOLEKTIV příšerných scénáristů (Allan Loeb, co spáchal už tu hrůzu se jménem Collateral Beauty, Peter Chelsom, který si film i režíroval, a no-name Tinker Lindsay) ten příběh rozpracovalo do smysl nedávající nedotažené pseudoromantické hrůzy. A nepomohl tomu ani Gary Oldman v roli šíleného hlavního vědce, Nathaniela Shepherda.
5. Během sledování filmu si všimnete různých kiksů. Například faktu, že hlavní hrdina Gardner (talentovaný Asa Butterfield, to nejlepší, co na filmu je) má být na Marsu nejméně 16 let. Let na Mars musel trvat nejméně 8 měsíců a dalších 8 měsíců cesta zpět. To máme cca 17 a 1/2 let od první scény, kdy na Mars skupina astronautů odlétá. Přesto se opakovaně ve filmu vyskytuje slovo "16", když mluví o tom, před kolika lety se odehrávaly jisté události na zemi (předtím než byl Gardner narozen a astronauti vůbec na Mars letěli). Nebo když helikoptéra (s GPS tracking capability) pronásleduje polorozpadlou starou cessnu a zpozdí se za ní v doletu na místo o cca 25 minut. Proč?? Proč?? Proč letěla hypermoderní vojenská helikoptéra o tolik pomaleji?? Než cessna, která nešla nastartovat, pilotovalo jí dítě a během letu jí upadl motor a brzdy? To samé se ve filmu stane dvakrát. Helikoptéra totiž taky sleduje autobus Greyhound a doletí na místo určení (ačkoliv vylétá ve zhruba stejnou dobu) o několik hodin později. Pro srovnání: autobus jede po silnici průměrně 90 km v hodině, helikopéra letí víceméně vzdušnou čarou 150-200. Taky vám bude asi připadat divné, že ačkoliv se film odehrává někdy po roce 2040, všechna auta, domy, účesy, oblečení, vrtulníky, letadla a vůbec všechno vypadá lautr stejně jako dnes. Dobře, řekněte si, produkce prostě neměla prachy, příběh se udělal za skutečně skromných 30 mega dolarů, a můžeme si prostě říct, že i v roce 2050 bude všechno na Zemi vypadat třeba stejně jako teď. Ale hrůzné byly i masky. Ve filmu je několik postav, co má zestárnout o těch zhruba 18 let, ale prakticky na žádné z nich to není vidět nad rámec mírného zešedivění. Kdyby to bylo 3-5 let, okay, ale skoro 20 let téměr beze změny? Je to dost rušivý. A ta jediná změna prostředí a gadgetů, kterou v tomhle filmu udělali, je na obrázku níže. Ech.
výrobní náklady triku: jedna plexisklo deska |
6. Za dost úsměvný považuju i rozhodnutí obsadit 27 letou Britt Robertson do role 17 leté Tulsy, Gardnerovy přítelkyně, se kterou on (největší tajemství NASY z té doby) může z Marsu (bůhvíproč) nerušeně chatovat. V real time samozřejmě navíc. Asa Butterfield skutečně vypadá na svůj věk. V době natáčení mu bylo 17. A hrál 17 letého Gardnera Elliota. Britt ale bylo 25 a vypadá na 25. Navíc jí produkce dala make-up, který ji dělal ještě starší. Scéna, kde se Tulsa a Gardner fyzicky sblíží je tedy skutečně "cringe-worthy". Ono takhle, nepochybuju že snem spousty šestnáctiletých chlapců je právě sex s pěknou pětadvacítkou, ale vzhledem k tomu, že se nám film snažil namluvit, že jsou ve stejném věku, a k faktu, jak dětsky Asa působí fyzicky (což vyjde najevo hlavně ve scéně kdy odloží oděv), se jejich erotické pokusy změnily v něco, co by měli promítat teenagerům jako antikoncepci.
7. Příběh se navíc hlavně zaměřuje na účelně rozmístěný rodinný traumíčka všech zúčastněných. Dovolím si trochu zaspoilovat: Gardner je prakticky sirotek. Matka mu zemřela při porodu a otec "neznámý" (resp. otce Gardner na Zemi hledá). Tulsa je taky sirotek. Ejhle. Hodná astronautka (sexy Carla Gugino ve své anorektické fázi), která na Marsu o Gardnera posledních 6 let pečuje, je neplodná a rozvedená. EJHLE, TO SE NÁM ALE DOST HODÍ, NE? Takže když vyjde najevo hlavní "spoiler" (který je vidět asi od 8. minuty filmu, ale přesto ho skryju: že vědec Nathaniel Shepherd je otcem nejen celého projektu East Texas, ale i Gardnera samotného, ekl, té astronautce bylo o 30 let míň a byla jeho podřízená, a že Carla adoptuje tu holku), tak je to opravdu směšné. Film: 3 - má to dementní příběh, je to špatně zahrané, má to v sobě spoustu problémů s kontinuitou, má to mizernou výpravu a hrůzné triky. Tak špatně simulovaný pobyt ve stavu beztíže jste ještě nikdy ve filmu určitě neviděli. Žánr: jelikož žánr není sci-fi/adventura, ale "twilight-romantika pro YA", tak tomu milosrdně dám 4. Koukatelnost: 6, protože přes veškerou tu tupost a kiksy mě to vlastně docela bavilo. Ale to je chyba na mé straně.
únos dítěte dospělým |
8. Co se mi na filmu nelíbilo? Snad poprvé ve svých recenzích budu kritizovat casting. Ale obsadit do hlavní romantické dvojice, co má hrát stejně staré teenagery, lidi, kteří mají mezi sebou 7 let rozdíl, byla velká chyba. Stejně tak obsadit do role dalšího mileneckého páru herce, mezi kterými je 30 let rozdíl. Plus obsazení 30 leté, ale na 25 let vypadající Janet Montgomery do role astronautky, co vede první lidskou výpravu na Mars. Uf. A udělat z pěkné a chytré holky, co: A) hláškuje, B) umí řídit motorku a C) pilotovat vlastní letadlo (!!!), někoho, kdo má být "ostrakizovaný lůzr", to taky mohl jen scénárista extra-mentál. Hrůzné byly triky. V záběrech, kdy měl někdo být jako ve stavu beztíže, šlo úplně vidět, kde byla asi závěsná konstrukce, případně kdo ležel na jaké podložce. V tricích tenhle film trumfne i Létající Čestmír. A celková úroveň kýče byla téměř nesnesitelná. Stejně jako neoriginální výprava.
číslo 6 žije? |
9. Co se mi na filmu líbilo? Nechtěně vtipné momenty. Například když Gary Oldman letí do vesmíru (eh, stratosféry) a čeká, jestli mu exploduje hlava. Nebo když se Asa Butterfield svlékne a má to jako být sexy (asi). Nebo kdykoliv, když se Britt Robertson pokouší hrát (není divu, že její filmy jsou takové propadáky). Ale né, zcela upřímně se mi líbily dvě scény: Asa Butterfield v dešti a spoiler (Asa Butterfield páchající sebevraždu). Ta druhá ne kvůli obsahu, ale provedení. Plus ten zarytý romantik ve mně si užil tu twilightoidní linku "láska hory/upíry/planety" přenáší a jakkoliv bylo propojení mého oblíbeného filmu Der Himmel über Berlin nactiutrhačný a porušovalo pravidlo "nepoužívej film ve filmu, pokud ten film je o tolik lepší než ten, na který se divák primárně dívá", tak ty záběry, které od Wenderse Chelsom okopíroval, prostě ten emoční náboj mají, ano.
10. Pro koho film je? Pro třináctileté holčičky. Pro naprosto zoufalé romantiky. Pro naprosto zoufalé lidi. Pro fanynky Asy Butterfielda nebo záchodových pavouků. Pro ty, kteří nejsou zoufalí romantici ani fanynky Asy Butterfielda nebo záchodových pavouků, ale chtějí se nechat filmově parádně zmučit. Pro ty, kteří si chtějí zanadávat nad tím, jak se zmařil potenciál a původní dobrá Heinleinova předloha. A konečně pro ty, kteří dodnes nevěděli, jak se líbají lidi, co mají mezi sebou asi 30 cm rozdílu ve výšce a chtějí návod na to, jak to nedělat.
podívej, jak ta planeta pěkně vypadá z našeho |
Jen chci říct, že jsem rád, že Grim prdl odkaz u Fuky, mám zase o další dobrý čtení navíc. Jinak ten maník z filmu vypadá na fotkách, jako by mu bylo 13, holka tak na 15. Celkem překvapilo, že tam jde o "vztahy".
OdpovědětVymazatdiky. A to v tom filmu pusobi ten vekovy rozdil este hur. A nejde tam jen o vztahy ale i o sex. Eh...
Vymazatne ajvngou. nevidim te rad
VymazatCau ajvngoue, vitej tady mezi nami. Chodis i na starej betachat? Obcas se tam da slusne pobavit. A pak taky teplaci obcas poradaji srazy po Praze v ruznejch hospodach, posledne treba bejtmenovi objednali stripterku a spimfurta zmlatili cigani kvuli venci. Cau, vafan
VymazatJa jsem tu stripterku videl nastesti jen na fotce, a na takovej sraz bych nechtel, ani kdyby mi platili vic nez ji.
VymazatNespimvubec: je to boj, ale ctu i tvoje clanky a to se pocita, ne?
VymazatAnynonymous: nevim, neznam, nevadi.
no hlavne jestli ctes taky Sklepicu
VymazatTo psal Henlein, tak to na to Grim urcite pujde, ba mozna dorazi do kina primo ve svatecnim PzKpfw. Jinak potvrzuji, co mi pamet slouzi, že snem spousty šestnáctiletých chlapců je právě sex s pěknou pětadvacítkou. Jinak teda nevim, jestli by upadnuti brzdy letoun zpomalilo; upadnuti motoru uz je otazkou zaludnejsi, asi zalezi na tom, v kterem smeru pohybu.
OdpovědětVymazatKonrád Henlein? Velmi pochybuji, že by v Sudetech a protektorátu měl čas na sci-fi, ale pak by se ten PzKpfw zase na premiéru hodil. Jestli je to Robert, tak ne.
VymazatCessně samozřejmě může upadnout motor, brzdy a třeba i spadnout řetěz; ale musel by ji pilotovat Leslie Nielsen.