Série Phantasm patří mezi sofistikovanějšími fanoušky hororového žánru mezi kulty. Těžko říct, zda si vydobyla místo v srdcích fanoušků svou svébytnou atmosférou pohřebních ústavů, netradičním záporákem a viditelně přátelskými vztahy všech zúčastněných, což zjevně vyplývá z požehnaného množství dokumentů o natáčení a materiálu, který se válí na různých nadupaných sběratelských edicích. Na pětku se čekalo sedmnáct let a hle, od 7.10. se válí na VOD službách, stejně jako ovacemi provázená 4K remasterovaná verze prvního Phantasmu, kterou remasteroval Bad Robot, společnost J.J. Abramse. Pojďme si trochu popovídat o historii série a o tom, zda se na pětku máte dívat.
Uprostřed pustiny se šourá postarší muž v potrhaném bílém oblečení (těžko říct, zda jde o pekaře řetězce Globus na pauze nebo lékárníka, který uprchl z hořící lékárny) a přemýšlí nahlas. Po chvilce přijede zachovalé auto 1971 Plymouth Barracuda s podezřelým úchylem uvnitř. Muž přemluví řidiče, aby ho za pár dolarů svezl do civilizace. Uvnitř auta dojde k malé výměně názorů, poté začnou po silnici lítat ocelové koule, které nešťastný Plymouth pronásledují. Po akční sekvenci střih a někdo viditelně zestárlému pekaři z Globusu vysvětluje, že má mozkovou demenci a že jeho vzpomínky jsou pravděpodobně její projev. Vypadá to na dost šílené béčko, možná céčko. Pro nezasvěceného diváka a dlouholetého fanouška série nemá v podstatě smysl Ravagera sledovat bez předchozích dílů, protože samostatně film nefunguje. Tenhle sci-fi horor vznikl pro pár tisíc lidí na světě, kteří jsou se sérií dobře obeznámeni a doufali, že její autor někdy natočí závěr. Pojďme si tedy něco říct o 37let trvající sérii.
V roce 1979 měl premiéru její první díl, který si 24letý scénárista a spisovatel libyjského původu natočil Don Coscarelli v domovském Texasu za peníze svých rodičů zcela ve vlastní kontrole, pohodovým tempem, se svými přáteli. Puberťák Mike tráví léto v malém americkém zapadákově a jeho jedinou starostí je plán staršího bratra Jodyho opustit rodné město a vydat se do světa, pochopitelně bez svého otravného bratříčka, kterého má po smrti rodičů v péči. Tedy, byla to jediná starost do příchodu nového majitele pohřebního ústavu, který Mikovi přijde strašně podezřelý a tak ho sleduje. Zapadákov dostává kromě opíjení slečen na baru před následovnou souloží na hřbitově novou atrakci, o kterou dozajista obyvatelé nestáli. Snímek za $300.000 se dostal do distribuční sítě kin přes malou společnost Avco Embassy a vydělal přes 11 miliónů dolarů, motiv z filmu měl dokonce ve formě disco remixu i malý úspěch na tanečních parketech a představitel majitele pohřebního ústavu Angus Scrimm (původně hudební novinář) se zařadil do síně oblíbených hororových záporáků a rozjel doživotní kariéru béčkové hvězdy. Film má kouzelně morbidní atmosféru díky americkým pohřebním tradicím a pokud máte rádi mramorové chodby plné schránek s rakvemi, balzamovací tekutinu a rakve, tohle je materiál pro vás.
Kde že je ten kýbl zmrzliny, pane? |
Coscarelliho kariéra se překvapivě nijak nerozvíjela a deset let nenatočil nic kromě lehce úspěšné dětské fantasy The Beastmaster. Hororové a sci-fi snímky pomohly zbohatnout spousta malým filmovým společnostem a hollywoodský studiový systém se začal po šoku z úspěchu nečekané konkurence vzpamatovávat, kupovat práva na pokračování úspěšných nízkorozpočtových hitovek, případně rovnou celé společnosti. Studio Universal nabídlo Coscarellimu na pokračování Phantasm II (1988) u rozpočet 3 miliónů dolarů (nejlevnější film Universalu v 80. letech) s podmínkou výměny představitele Mikea. Coscarelli patřičně rozvinul svojí vizi s pomocí peněz a lepších efektů do akčnějšího stylu, v amerických kinech uspěla (a s rozšířením VHS trhu nahrabala ještě násobně víc po celém světě, jak je u hororů a sci-fi už tradicí). Dvojka je díky své době nadupaná kvalitními oldschool efekty. Ve dvojce se jako hrdina a oblíbenec fanoušků prosadil původně nenápadný zmrzlinář Reggie (country zpěvák Reggie Bannister, touto dobou už také béčková star), z vůle osudu akční hrdina a nenapravitelný alfasamec.
Chtěl jsem přece dildo a anální, sakra! |
Pak ale přišla devadesátá léta, generace 70´s a 80´s dospěla, Hollywood se vypořádal s drzostí malých produkčních ryb v filmovém oceánu jejím pozřením (nebo samy zkrachovaly) a přišly temné časy pro ujeté snímky i jejich tvůrce. Ale jak je na konci dvojky přislíbeno, it never ends a v roce 1994 přiklepl Universal Coscarellimu třímilionový rozpočet. Během natáčení ale příslušný exekutivec zemřel při havárii helikoptéry a jeho nástupci už nebyli ze série tak nadšení - trojka do kin nešla a dočkala se pouze limitované premiéry v hrstce kin. U Phantasm III: Lord of the Dead už je zjevná tradice nekonečného příběhu, kde na začátku každého dílu pomocí chytrých prostřihů díl chronologicky spojí s předchozím. Fanoušky ale těšilo, že se v rolích vrátila celá původní sestava a mytologie a příběh se opět posunuly dál v čase.
Team Phantasm |
Okolo série se začal točit Roger Avary, někdejší scénáristický parťák Quentina Tarantina a napsal velkolepý závěr série. Jako parťák testosteronového zmrzlináře měla být nová postava mariňáka, kterého by hrál Bruce Campbell a rozpočet byl vyčíslen na $15.000.000, což v té době stále spadalo do kategorie nízkorozpočtového studiového filmu. Žádné studio ale nemělo o pokračování zájem, protože panovalo přesvědčení, že mládeži nepřístupný horor plný brutality nemůže vydělat prachy. Scénář skončil u ledu a Coscarelli nakonec sepsal dohromady jiný závěr scénář, proveditelný za $650.000 od MGM. Phantasm IV: Oblivion (1998) kombinuje nepoužité záběry z prvního dílu a vytváří tím uzavřený kruh v sérii. Snímek šel rovnou do videodistribuce, Coscarelli ho prohlásil za poslední a zdálo se, že je se sérií konec, i když čtyřka končí podobným způsobem, jako všechny předchozí díly a fanouškům takový závěr nestačil.
Žádnej sex ani Phantasm 5 už tenhle tejden nebude, rozumíš? |
Konec devadesátých let se nesl ve znamení masivního videotrhu, sběratelských edicí filmů na laserdiscích a nástupem DVD, později BluRay. Přišel digitální formát a investice studií do pomalu zapomenutých starších snímků v podobě remasterů a vydávání původních necenzurovaných verzí, které často nespatřil nikdo kromě štábu a MPAA (komise přidělující snímkům přístupnost a velmi ovlivňující finální podobu díla skrz cenzuru násilí a sexuality). Pro řadu filmů to znamenalo nový život a často dodatečné zisky daleko nad původními výdělky v kinech nebo na VHS. V USA vzrostla popularita conů, festivalů pro filmové fanoušky, kde se často po letech scházeli herci oblíbených snímků s režiséry a scénáristy a vyprávěli historky. Parta okolo Phantasmů, často dostávala na conech otázky, kdy bude pětka. Celých sedmnáct let se fanoušci cynicky tázali Coscarelliho, jak dlouho chce ještě čekat vzhledem k tomu, že představitel Tall Mana Angus Scrimm nemládne (prvním díle mu bylo 53 let) a ejhle - po skončení natáčení osmdesátidevítiletý herec skutečně zemřel. V takovém věku si jistě nedovedete představit starce, jak běhá s rakvemi na rameni.
Takže se píše rok 2016 a pětka je tady. Nerežíruje jí původní autor série Coscarelli, ale řemeslník z mladší generace David Hartman, který je zároveň spoluscénáristou. V kreditech najdete celou partu (je všeobecně známo, že po natáčení v letech 2012-2013 Angus Scrimm zemřel). Pár let trvala postprodukce, kterou štáb dodělával ve svém volném čase, tedy návrat k plně nezávislým kořenům. Cca v roce 2008 se natočil materiál pro internetový miniseriál o postavě Reggieho, která je podle zvyku i hlavní postavou pětky a materiál z webizod je ve filmu použit. Pětka opět přímo navazuje na děj čtyřky, ale po nějaké době se ocitáme v domě seniorů s viditelně zestárlým Reggiem, kterému oznamují, že má mozkovou demenci a že jeho vzpomínky jsou zřejmý výplod mozkové demence. Na takové hry s realitou a časem už je ale starý dobrý Reggie zvyklý, nevzdává se a jede dál. Setkáme se s starými známými i s novými postavami - například vulgární liliput, kterého budete chtít brzy vidět mrtvého.
Akční hrdina a alfasamec Reggie na prahu poslední bitvy |
Nízký rozpočet a nutnost kompromisu původní vize je citelně znát. Po obyčejném začátku se ale postupně nabídka a prostředí pětky trochu rozjede a setkáme se starými známými. SPOILER:Odkládání projektu skutečně neladí dohromady se stářím Anguse Scrimma - jeho postava ve filmu překvapivě zas tak moc není a pokud ano, je zastoupena prostřednictvím efektu ze starších dílů a namluvena, ale co byste očekávali od téměř-devadesátníka. Hartman není tak zdatný filmař jako Coscarelli, kterému se celé čtyři díly dařilo držet kontinuitu a styl svého plodu a céčková pětka postrádá funebráckou poetiku, která je poznávacím znamením celé série. Hodně zachraňuje přítomnost všech oblíbenců ze série. Největší problém je ale s tím, že v pětce jde především o prolínání realit (a matení diváka), což už je ve filmové historii známý postup a také u jiných děl povedenější než tady. Nějak to nešlape a i přestože budete připraveni k větší shovívavosti díky nostalgii a sentimentu, zcela určitě pro vás Phantasm: Ravager bude nejhorší díl v sérii i přes symbolický závěr, dřív než zazní závěrečný rapový song (!). Nefanoušci pak budou mít pocit zcela v souladu s mým úvodem a měli by začít od jedničky. Pokud vás tedy láká shrnutí "puberťák, nadržený zmrzlinář, folkař a občasní hosté bojují 37 let v pěti filmech proti zlu, které bude čímdál megalomanštější", mohli byste to zkusit. Všechny díly jsou k dispozici v remasterovaných HD verzích a litry krve, násilí a pár full frontalů čeká jen na vás.
Drž už hubu, fotr! |
Tohle je snad zamerna provokace Grima, jinak si ta popletena pismenka, chybejici slova, vety i smysly nedokazu vysvetlit. Jinak blondyna s kozi dobra!
OdpovědětVymazatPsal jsem to s horečkou, takže tam asi pár hrůz bude.
VymazatPriste to zkus s hereckou, prej je to mnohem lepsi.
VymazatNope, it wasn't me. Dokonce tuto sérii vůbec neznám. Horrory mě zajímají jen potud, pokud se poctivě pokoušejí zachytit skutečné události. Pravda, pak už se jim ovšem neříká horrory...
VymazatVyborna recenze! Kouknu na vsechny.
OdpovědětVymazatinspirujici recenze, taky mne to namotivovalo na vsechny....
OdpovědětVymazat