Autor mnoha nepříjemných skandálních sci-fi povídek a novel. Britský režisér bizarních násilných snímků o těžkých životních epizodách zabijáků a mafiánských rodin. Častý spolupracovník Davida Cronenberga, britský producent Jeremy Thomas, který dokázal zařídit natočení divácky nevstřícných snímků Cronenberga nebo Bertolucciho, aniž by se do toho cpalo studio. Další sci-fi z britských ostrovů, kterou neuvidíme v českých kinech. Spousta full frontalů. Pořídit z různých nosičů nebo ne?
Spisovatel J.G. Ballard (1930-2009) zplodil řadu známých knih, které byly literární společností velmi pozorně sledovány a inspirovaly řadu umělců. Jeho styl by se dal zařadit do žánru sci-fi, ale většina námětů pracuje s tématy odpozorovanými od (tehdejšího) společenského vývoje a nelze úplně specifikovat, za jak dlouho od současnosti k událostem románů nebo povídek dochází. Většina jeho děl byla kontroverzní až skandální, protože v nich spojoval zdánlivě nevinný jev (konzumerismus jako životní potřeba nebo rostoucí závislost lidstva na technologii nebo silniční dopravě) se ztrátou lidskosti ústředních postav a neváhal v domýšlení a zobrazení úpadku porušit (nejen v tehdejší době) leckterá tabu a připravit čtenářům nepříjemný depresivní zážitek, ať už po straně fyzického nebo psychického násilí. Ballard v jednom svém rozhovoru definoval svůj styl jako setkání vědy a pornografie na pitevním stole.
Všechno spěje do prdele, vážení |
Teď uvidíš, jak se vychovává spisovatel sci-fi |
Na českém trhu pár překladů Ballarda vyšlo, doporučit lze Betonový ostrov (příběh o chlápkovi, kterému průzkum zarostlé oblasti uprostřed rušné meziúrovňové křižovatky změnil život), Mýty blízké budoucnosti (povídky o tom, jak se žije ve světě po konci civilizace) nebo Bouračku (o partě lidí, kterým sexuální vzrušení z automobilových havárií zabírá víc než mix viagry a španělských mušek). Nevyšel u nás High Rise (1975), příběh o tom, kam dospěje bydlení v jednom mrakodrapu, jehož filmovou adaptaci se tato recenze má zabývat, až se přestane snažit vás umořit profilem spisovatele.
Kniha High Rise byla ve své době, ostatně jako většina děl Ballarda, skandální a považovaná za nezfilmovatelnou. Práva na ní koupil už tehdy britský producent Jeremy Thomas (frekventovaný spolupracovník např. Cronenberga a Bertolucciho), ale plány na zfilmování nevyšly. Po letech jiný britský občan, režisér Ben Wheatley se svou ženou sepsal scénář k oblíbené knížce a začal si zjišťovat majitele práv na zfilmování, s už trochu skeptickým Thomasem se setkal a rozjeli spolupráci. Film vznikající ve Velké Británii, bez podpory amerických filmových studií, se sníženou šancí dostat se do širší distribuce v kinech (vzpomínáme na výborného Dredda s podobným zázemím) - jak to mohlo dopadnout?
Jestli podepíšu toho Bonda, budu hrát už jen ve sračkách? |
Architekt nezapomněl na parkovací kapacitu |
Britský režisér Ben Wheatley natočil ve své domovině několik zajímavých snímků jako Kill List, které z béčkovosti námětů lehce povyšuje schopnost zajímavě namíchat velmi černý humor, sadistické násilí a různé žánry od mysteriózního thrilleru po horor. Jeho filmy se také vyznačují ochotou nedodržovat společenská tabu, což se v případě jakékoliv adaptace Ballardových knih ukazuje být potřebnou vlastností filmaře. Když jsem se dozvěděl, že High Rise bude točit on, upřímně jsem se zhrozil, jak drastický film z toho bude. Výsledek je naštěstí zjemněn přítomnou ironií (která vnímání temnoty a úpadku lehce kazí) a dobře tomu pomáhá obsazení Toma Hiddlestona, který umí prodat svůj typ jemného gentlemana a dvojznačné postavy umí. I když to zcela jistě není úplně v souladu s chladnou předlohou zcela postrádající humor, Hiddlestonův dr. Laing snažící se s rozpaky nějak začlenit do komplikované společnosti mrakodrapu působí i přes charakter postavy ve většině filmu sympaticky a pomáhá přežít divákovi dvouhodinovou stopáž. Ostatní herci hrají své odpudivé figurky odpovídajícím způsobem a v paměti vám zřejmě uvízne jen pološílený Luke Evans. Film zjevně nedokáže i přes určitou odvahu dosáhnout intenzity běsnění tak, jak si ji při čtení knih představujete.
Když nejde výtah v Rezidenci Eliška |
Samotná přítomnost Jeremy Ironse a látka samotná přináší myšlenku, jak by se s předlohou vypořádal David Cronenberg, jehož zejména raná tvorba je Ballardově pesimismu velmi podobná a rozkládající se civilizovaná společnost v uzavřeném prostoru jedno z témat kariéry. Croneberg už vlastně má na triku zdařilou (protože neumírněnou, ale přitom zábavnou typickým způsobem pro Cronenberga) Ballardovu adaptaci na triku - Crash, kterou pod křídly producenta Thomase natočil. Ve své době (1996) byla Bouračka stejně skandální jako filmová předloha, v Anglii byla dokonce zakázaná a v některých choulostivějších zemích jako Austrálie se promítala s maximální nepřístupností a v lehce cenzurované verzi.
Měl jsem to natočit já |
welcome back
OdpovědětVymazatuuuu! bravole!
OdpovědětVymazatSkvela recenze!!! Ted si to chci pustit, i kdyz to asi nebude nic moc.
VymazatDěkuji za chválu, určitě to stojí za zkouknutí, ryze britská vize apokalypsy bydlení v paneláku se neodmítá.
VymazatXem to zkoukl, uprostred se to trochu zadrhne ale jinak zmar a bida vecirku a o tovic bida zivota mezi nimi, postupny rozklad vseho a vsech, dobry. Nejake ty kozy se taky povedly a par dobre zmasakrovanych abba pisnicek se pekne line. Hlavne ten klipovej kus kolem SOS.
OdpovědětVymazat