1. Uvědomuju si, že tenhle díl Alenky je univerzálně odsuzován, a chápu, že hlavní vlnou nevole je fakt, že mimo názvu filmu a jmen postav nemá v podstatě nic společného s knižní předlohou od Lewise Carrolla. Pokud by tedy recenze měla něco za film napadat a v tomto smyslu hodnotit, ano, je to průšvih, protože to z Carrollovy geniální hravosti, poetičnosti, nápaditosti a zajímavého původního příběhu nemá v podstatě nic.
2. Ale já chci posoudit snímek samostatně, jako filmové dílo, a naprosto upustit od toho, jak se držel nebo nedržel předlohy. Předně ale chci říct, že knižní předlohu dobře znám a velmi si jí považuji a mám s ní vysloveně spojenou jednu etapu svého života. Není pro mě proto jednoduché se odprostit od toho, že filmaři se od ní tolik odklonili, ale ten film si sám za sebe nezaslouží hodnocení tak nízká jako 20-30%.
3. Pokračování Burtonovy Alenky (in the wonderlad) režíroval James Bobbin. Člověk co napsal a režíroval nejen povedené Muppets ale hlavně Ali G Show nebo Flight of the Conchords a já osobně se velmi těším na jeho MIB23. Je to více než schopný režisér, vtipný scénárista, a na Alence se prohřešil nebo selhal maximálně jen tím, že svolil k tomu natočit příběh který se vůbec nedrží předlohy a nedal mu aspoň trochu jiné jméno.
myslíte že si někdo všimne toho že tvoříme jiný příběh? |
4. Mimo tenhle fail ale na filmu není téměř nic tak strašně špatně, jak se většina recenzí tváří. Bobbin sám uvedl, že pečlivě studoval vesmír který pro Alenku vytvořil Burton a je vidět, že to je pravdivý výrok a že Burtonův rukopis respektuje. Otázka je, jestli to bylo dobré nebo špatné rozhodnutí, protože Burton sám často balancuje na hranici skoro nesnesitelného kýče (říkám jako jeho fanoušek) a stačilo by málo, aby tam přepadl.
pěkně pomalu, nenápadně, a ono nám to projde |
5. Bobbinova Alenka tam sice přepadla, ale nijak víc než jakýkoliv jiný Disney pohádkový film s podobně barevným a bláznivým světem. Tzn. pokud vám nevadila srágora jako disneyho nejnovější Popelka, u Alenky určitě trpět nebudete.
my nejsme psaný podle Carrolla? Je to protože byl údajně pedofil? |
6. Ve filmu se vrací prakticky všichni z jedničky (Mia Wasikowska, Johny Depp, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Alan Rickman ve své skutečně poslední roli :-() a přibývá například Sasha Baron Cohen, coby Čas. Podle mě tam všichni hrajou dobře, respektive tak, jak to po nich nejen scénář, ale respekt k Burtonovi vyžadoval. To co se dá vyčíst hlavní hrdince (že místo chytré hlavy a odvahy, jako v originále, využívá spíš zlodějiny a lstí) je chyba scénáře, který jí napsal roli nejvíc nevděčnou v situaci, kdy se rozhodla pro hypotetické blaho jednoho přítele ohrozit doslova celou civilizaci. Ano, to bylo blbě napsaný. Ano, chybělo tam to, co dělá knihu tak unikátním, ty hravé, sofistikované hádanky a rébusy, či paralela s šachovou partií a Alence se přidělala úplně jiná motivace, stejně tak jako okolním postavám. Prostě to holt není, ani zdaleka, adaptace té knihy, ale spíš takové znásilnění jmen Carrollových postav. A já naprosto chápu, že to hodně lidí mrzí, ale ten film jako celek není špatný.
time is in da house |
7. Alenka se v něm pokouší zachránit Kloboučníka (Hatter) od propadu do hlubokých depresí z toho, že kdysi přišel o rodiče. Alenka se rozhodne ukrást pomůcku umožňující jí cestovat v čase, a zjistit jak to bylo s Kloboučníkovou rodinou a případně je i zachránit. Na to je velmi uměle naroubováno x dalších "Carrollovských" postav, a hlavně klíčový svár mezi White and Red Queens (Red Queen je zde splácanina dvou postav od Carella, tzv Red a Heart Queen). Časotřesení, které Alenka způsobí nakonec ohrozí celou zemi Za Zrcadlem, ale divák přitom projde spektáklem triků, barev a situací, na které se pěkně kouká.
dostaneme už najíst? Kde je sakra ta PETA?! |
8. Co je na filmu špatného? Pokud naprosto pominu to že se nedržel předlohy, tak toho moc není. Až na: fakt že hlavní hrdinka, ke které máme asi cítit maximální sympatie je zlodějka, a na to, že je Kapitánka, vyžadující respekt celé posádky dělá strategicky dost neuvážená rozhodnutí typu "ohrozím celý mně známý vesmír, aby byl Johhny Dep možná veselejší". Pak je tam problém, který má poslední dobou nejen většina Disney filmů ale filmů obecně: za skoro každou negativní vlastností nebo činem nějaké postavy je rodinné trauma z minulosti. Jako ano, ono to tak často je i v realitě, ale jen skuteční mistři to umí znázornit nekýčově (jako se třeba Burtonovi povedlo v nádherné Big Fish). A Alenka hlavně selhává v tom, že trauma dala většině postav. Každé jiné, každé "vysvětlující" jinou špatnou vlastnost/čin, ale každé relativně "jednoduše řešitelné". Kdyby to takhle hladce šlo i ve skutečném životě, tak by většina terapeutů a psychiatrů chcípla hlady. No a třetí bod strhávám za to, že je to místy plytce kýčové až moc.
hádej: jsem red queen nebo queen of hearts? |
9. Co je na filmu dobrého? Je to příjemně rychlé, napínavé ale hlavně výpravné a pěkná podívaná. CGI je tam až až, ale musím říct že třeba záběry kdy Alenka "surfuje" v té své time-machine a projíždí spodem obří vlny byly v real 3D fakt dechberoucí. Depp i Wasikovska dělali co mohli, aby svým postavám vdechli nějakou kvalitu a co se jim povedlo dobře ilustrovat je to pouto, které mezi sebou mají. Sice se nezdá být zdravé, ale je tam. Bobbin do filmu vetknul víc vtipu, než Burton do jedničky, a často je jeho hlavním vehiclem Sasha Baron Cohen, samozřejmě. Perlička pro fanoušky Sherlocka: je tam Moriarty a ve své miniroli šíleného doktora exceluje. Jak jinak. Film má spád, příběh není složité sledovat, a i když některá témata jako feminismus a léčení traumat se divákovi cpou až příliš, jiné "poučné" elementy sou ztvárněny líp, a koneckonců je to pohádka, a dětem věřím že se musí líbit.
proč ta kritika? to nevíte že zrovna procházím drsným rozvodem? |
10. Pro koho film je? Pro lidi, co buď neznají Lewisův originál nebo sou natolik tolerantní, že jim nebude vadit, že se ho tvůrci nedrželi. Páč kdyby se mělo hodnotit i s tím, tak to opravdu strhne dost dalších bodů. Pro ty, co je baví pohádky, nevadí jim Disney stylizace, a Johny Depp. Pro ty, co mají rádi filmy s jednoduchým řešením strastí všech zůčastněných a smířlivou lekcí pro diváka. Pro ty, co chtějí vidět Cohena v roli vládce vesmíru. Pro ty, kterým se líbí nevinně vypadající éterické dívenky. Ale i pro ty, kteří se prostě jen chtějí pobavit nad vizuálně zajímavou, místy dojemnou a místy vtipnou pohádkou za 170 mega - osobně si umím představit i dobrovolné druhé zhlédnutí a to nejen kvůli hlasu Hanse Grubera, may he rest in peace.
polovinu mého majetku? Tak tady končí veškerá legrace |
PS: nijak nechci zmenšovat fakt, že to skutečně byl velký "tvůrčí fail" a podraz a drzost, použít ty jména postav a název filmu tak, aby to u diváků vzbudilo naděje, že film se bude nějak týkat původního příběhu. A že tvůrci se tím přiblížili zlodějské a sobecké Alence, a ona i celá pohádka je tak v důsledku méně sympatická, než by mohla, kdyby se chovala aspoň trochu víc férově.
při nejhorším vše zachrání White |
Sakra, skoda, ze z kazdyho pixlu chcije Amerikaa, Wunderbar, Wonderbra (teda ten treti prvek bych nezatracoval). Jinak bych totiz rad sel na neco, kde hraje Cas.
OdpovědětVymazatDobry rodinny trauma mela Elsa s Annou, sice znam jen uryvky, ale mam ty kocky seversky rad. Traumata z dusevnich bebicek jsou neklamnou znamkou lidi zijicich v blahobytu, (aspon pocitove) daleko od smrti hlady, zimou, bacilem a krveprolitim. Jak se nedostava skutecnejch potizi, segra zamcena v pokoji ci aspergrovsky otec najednou ziskavaji na zavaznosti.
vidis tak frozen me nejakym zazrakem minulo. ale na tohle bych se ratolest vzit nebala. v nejhorsim pak zacne mit chut na lsd, ale nic horsiho se podle me stat nemuze.
Vymazat