4. dubna 2016

10 Cloverfield Lane - jízda za 7,9/10 [A.S.]

 1. Čím méně o filmu 10 Cloverfield Lane víte předtím, než na něj jdete do kina, tím lépe. Věřte mi. Producenti se rozhodli propagaci filmu udělat stejným nečekaným manévrem, jako u původního Cloverfield, z roku 2008. Výroba filmu proběhla prakticky v utajení a promo do kin a na internet naběhlo jen pár měsíců před uvedením snímku. A to přímo kobercovým marketingovým náletem, který byl odstartovaný teaserem před promítáním filmu 13 Hours: The Soldiers of Benghazi. Přesně si pamatuju své nadšení v kině, když mne to postihlo.

2. Jeden odstavec chci věnovat samotnému traileru. Čert vem to Cloverfieldovské téma/propojení  (které u mě původně vzbudilo ještě větší zvědavost), ale takhle krásně udělanej trailer se jen tak nevidí. (Hello konkurence pro Social Network) Ano, už starý Cloverfield má dobrej a oceňovanej trailer, ale 10 Cloverfield Lane v tomhle směru zabodoval ještě víc. Tim jak pěkně si hraje s atmosférou, hudbou, žánrem, i hlavní návnadou pro diváka. A to s minimem slov. Podívejte se na něj. A pak ještě několikrát. Pak můžete i na ten druhej, ale ten už není TAK dobrej a kdo chce jít do kina skutečně spoiler-free, ať ho přeskočí.

3. Scénář k filmu 10 Cloverfield Lane měl původně psát Drew Goddard. Autor Cloverfieldu, který s tím, že napiše i "dvojku" počítal, ačkoliv se již dopředu s JJ Abramsem dohodli, že film nebude přímý sequel, ale spíš "pokrevní příbuzný" či "filmově spřízněná duše".  Goddard ovšem díky práci na Marťanovi z plánů vypadl, a scénáře se ujal Damien Chazell, který měl film i režírovat. Jenže Chazellovi přistál v tu chvíli na stole budget na Whiplash, kterému dal přednost, a díkybohu za ty dary žejo. Do projektu se tedy přizval jiný režijní nováček, Dan Trachtenberg, s tím, že Chazell bude pouze přepisovat scénář po dvojici Josh Campbell a Matt Stuecken. Kteří napsali film "Sklep", co s Cloverfieldem měl pramálo společného, ale údajně z něj čišela podobná atmosféra, kterou Chazell Cloverfieldu ještě víc přiblížil svým přepisem.

Signál vem čert, ale sakra proč mám mobil s tak dementní baterkou? 

4.  O čem film je? O holce (Mary Elizabeth WInstead) co se po autohavárii probudí v bunkru jistého Howarda (John Goodman at his best) který se o ní stará ve chvíli, kdy svět nad nimi pohlcuje blíže nespecifikovaná hrůza olbřímích rozměru. 

5.  Debutant Trachtenberg mě dokázal svojí režií doslova ohromit. Film krásně balancuje mezi klasickým survival módem, postapem, sklepní vztahovkou a pár dalšíma žánrama, které zde nechci odhalovat. Ale ať nás Trachtenberg  nechá se spolu s hlavní hrdinkou bát, smát, či radovat, je hrozně jednoduché ty předložené emoce vnímat jako reálné a hlavně nakažlivé a působivé.

víc už se slíkat nemusím, že ne?
6. Hlavní postavy se jen velmi chvilkově chovají hloupě, nebo spíš ne tak chytře, jak by mohly, vzhledem k jejich stavu, možnostem, inteligenci a situaci. Ale atmosféra je zajímavá a herecký výkon Johna Goodmana tak strhující, že je to v podstatě jedno. Pěkná je i výprava a řemeslná kvalita snímku, na který produkce dostala pouhý tzv. "microbudget", tedy něco kolem pěti miliónu dolarů. Ale mně tam nechyběl ani cent.

7. Tady trochu spoilerů, doporučuji číst až po zhlédnutí filmu. Když se konečně ukážou monstra, film začíná trošilinku upadat, a ty trikové a akční scény ten mikropenisbudget  ukazujovat, ale není to nic strašného. Z mého pohledu tam ale monstra (natož knock-off vetřelčí tlamy s přidaným bonusem v podobě exocervixu běžné ženy) být nemusela, na pokrevní spříznení s Cloverfieldem se mohlo zapomenout a film by byl stejně skvělý i tak. I když by ještě víc připomínal snímek Shelter Me. Ale což. Furt hodně dobrý.

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Využití až možná i zneužití slova Cloverfield v názvu. Posledních 10 minut, kde už je deus ex machina příliš dějotvorný. Ale jinak Bad Robot productions nezklamala v podstatě v ničem.

inspirace pro příští teplácký sraz, místo hromadné orgie

9. Co se mi na filmu líbilo? Hudba a jeji použití. Střih. Herecké výkony. Žánrové a náladové změny, odpovídající tomu na co člověka navnadil trailer, což se zas tak často nevidí. Několik relativně překvapivých ne přímo zvratů, ale momentů. Jeden zahrnující moc prima sud, druhý asi nejlepší scénu na schodech od této lahůdky z A History of Violence. Výprava. Bezmezírková, ale i tak lahodná a vyzývavá a ve filmu párkrát moc pěkně odhalená a roztažená stehna hlavní hrdinky. Mlask. 

říkám to naposled, do toho sudu se vejdu!

10. Pro koho film je? Pro fanoušky filmů jako Rushmore, Overnight, nebo Bottle Rocket. Pro lidi, co se jim líbi napjaté konverzačky v jednom interiéru. Pro obdivovatele Johna Goodmana. Pro ty, které baví celý film přemýšlet "tak sounejsou/jenení". Pro ty z vás, co rádi hledají Abramsova easter eggs. Pro ty, kdo neví jak vypadá dilatované děložní hrdlo. A pro všechny, co se rádi v kině za někoho cítí napjatí a přemýšlejí co by na jejich místě udělali sami. A teď mne omluvte, du si on-line objedat generátor, rybičky a pár filtrů.



PS: Cola byla studená akorát, uvadeč měl na triku cedulku "Dylan/Zombieland", a po východu z kina mi bylo dobře, jen mi trochu chyběl nablízku nějaký sklep nebo apokalypsa. Ale což, třeba se něco z toho poštěstí na příští víkend.

PPS: líp ten spoiler skrýt/odkrýt neumím.

* sem neklikat než uvidíte film.





Žádné komentáře:

Okomentovat