29. února 2016

Tipy na Oskary

Vysledne skore: 70% z top 10, 87% overall. ta best picture a režie mne bude estě chvíli ale mrzet...

1. Film  (0)

1.1. Predicted Winner - The Revenant
1.2. Potential Spoiler - Mad Max/Big Short 
1.3. Should be Winner - The Big Short

Proč ano: Revenant má největší loby, objektivně je to velmi kvalitní film, má skvělou box office a dostal cenu producentů, což je významný predikátor pro Oskara za Best Picture. A protože komediální režisér Best Picture nevyhrál někdy od padesátých let (tzn. McKay ostrouhá). 

Proč nerežii a best picture zároveň nikdo nedal přes padesát let,  golden rule říká že Best Picture mívá i cenu za scénář, plus Revenant má i hodně odpůrců. A díky preferenčnímu způsobu hlasování je možné výsledky lépe ovlivnit, když hlasujete "proti někomu". Nedáte ho na žádné z prvních tří míst a tzv "spil-over" hlasy se na něj nedostanou. Ale jelikož hlasují nejvíc herci (nejpočetnější kategorie) a Revenant (ale i Spotlight, jako projev úcty k oceňovanému ensemblu) má právě od nich podporu, bylo by velké překvapení, kdyby i s preferenčními machinacemi získal víc hlasů druhý v pořadí Mad Max, nebo Spotlight.


2. Režie  (0) (au, au, sorry Georgi, na mé straně snaha byla)

2.1 Predictet Winner - George Miller
2.2 Potenital Spoiler -Alejandro G. Innaritu 
2.3 Should be Winner - Adam McKay (Big Short),  

Proč ano: Miller odvedl režijně skutečně nejzajímavější práci, kdy pracoval s prakticky neexistujícím scénářem, navíc dělal remake, plus se držel v mnoha ohledech víc "practical effects" místo všudypřítomného CGI a režijně tohle všechno je vív obdivuhodné než to jak Innaritu rok buzeroval štáb i herce a jak skvělého měl kamaremana a grafické oddělení. Navíc přijít po tolika letech s takovým spektáklem jakým je Mad Max, to je nářez. Navíc to aby režisér dostal dva roky za sebou Oskara za režii (jak by se to povedlo, kdyby vyhrál Revenant) se nestalo od roku 1950, a nějaký důvod tam asi je. 

Proč ne: Innaritu a jeho produkční studio nasadilo v posledních 3 měsícíh skutečně monstr loby za to, aby všichni věděli, jak složité bylo film Revenant natočit. Například že jedna bojová scéna se zkoušela 3 měsíce v počtu 200 lidí, než byl režisér spokojený. A choreograficky je film velkolepý. Navíc dobře zahraný, s nádhernou kamerou, a to vše si zrovna tady vybíral režisér sám, tudíž možná mu to Akademie přihraje.  Kór pokud ho nebudou volit za best picture a budou chtít ukázat vděk/uznání aspoň u režie. Navíc Revenant už má directors guild award, což je zhruba 90% ukazatel toho, kdo dostane za režii Oskara.


3. Hlavní herec  (1)

3.1  Predicted Winner - Leonardo DiCaprio (Revenant)
3.2  Potential Spoiler - Michael Fassbender (Steve Jobs), 
3.3  Should be Winner - Michael Fassbender 

Proč ano: Protože to odehrál dobře, a má nesmírně velkou podporu v herecké komunitě a světem vládne pocit, že si to Leo už "zaslouží".

Proč ne: protože Fassbender byl lepší. Nuf said.


4. Hlavní herečka  (1)

4.1 Predicted Winner - Brie Larson
4.2 Potential Spoiler - Charlotte Rampling
4.3 Should be Winner - Charlotte Rampling


Proč ano: protože to je poutavý a dojímavý příběh (založený na true story byť velmi vzdáleně), a Akademie má ráda příběhy o utrpení a silných ženách a i úspěchy nových tváří (Larson je na A listu pouze díky Room) a odehrála to dobře a schramstla už skoro všechny prediktory této ceny.

Proč ne: prrotože ten výkon nebyl zas tak uchvacující a herecky byl podle mě působivější a emočně přes svůj minimalismus sdělnější výkon Charlotte Rampling.


5. Vedlejší herec  (0 - HURAAAAA)

5.1 Predicted Winner - Sylvester Stallone (au)
5.2 Potential Spoiler - Mark Rylance
5.3. Should be Winner - Christian Bale / Mark Reylance

Proč ano: protože tomu VŠE ale skutečně VŠE nasvědčuje, ač mne z toho bolí hlava i srdce. Protože Rocky je milovaná postava, Sly respektovaný režisér a scénárista a vlastně i herec a hlavně oblíbená osoba, údajně. 

Proč ne: protože v té roli nepředvedl nic překvapivého a pamatujete na jeden z aspektů posuzování kvality herce zde? No tak ten Sly v roli Rockyho ve filmu Creed prostě nepředvedl a mě osobně tam dost chybí  a prostě Stalona nepovažuju za oskarového herce, natož herce co by uměl překvapit. Za to Bale, nebo Ruffallo aspoň v té jedné minutě ve Spotight, a rozhodně Rylance (kerej je taková obdoba Rampling) i Hardy, ti všichni element překvapení dodali.


6. Vedlejší herečka (1) 

6.1 Predicted Winner - Alicia Vikander
6.2. Potential Spoiler - Kate Winslet (Steve Jobs), 
6.3. Should be Winner - J ennifer Jason Leigh (Hateful Eight), 

Proč ano: protože studi při propagaci filmu The Danish Girl spáchalo takovej podvod na kategorie, když nasadilo lobby za Vikander na vedlejší místo hlavní role (víte že oslovením Dánská Dívka ve filmu titulujou právě Alicii, nikoliv Libby/Redmayna?), že teď by jim muselo bejt fakt ultra stydno, kdyby to nevyšlo. A protože ona tam byla dobrá, a opět, Akademie ráda volí nové/mladé/cizí tváře, do ženských kategorií a Alicia Vikander is so hot right now.

Proč ne: protože třeba Jennifer Jason Leigh byla za méně slov daleko překvapivější a autentičtější a zajímavější a Kate Winslet (skutečná vedlejší role) dodala jako vždy zcela fantastický výkon a Akademie je hrozně sentimentální a nesmírně ráda by pořádila fotku Jacka a Rose společně jak oba drží Oskara za péro. 



7.  Kamera (1)

7.1 Predicted Winner - Emmanuel Lubezki (Revenant)
7.2 Potential Spoiler - Seale (Mad Max), 
7.3 Should be Winner - Lubezki (Revenant)/ Deakins (Sicario)

Proč ano: Lubezki je skutečně skvělej kameraman, a jeho natáčení s pouze přírodním světlem a zdánlivě bez-striřhové dlouhé záběry a krásná kompozice, kde vynikne jak natáčená krajina tak každý vhodný detail herce, si Oskara kildně zaslouží. V kině od prvních vteřin vidíte, že vypadá ten obraz jinak, než ostatní filmy běžně na plátně.

Proč ne: pokud by Lubezki vyhrál i tento rok, dostane třetího Oskara za sebou, což se ještě nikomu nepovedlo. Taky v Revenantovi prakticky nepředvedl nic "nového" ani extra inovativního, co by neukázal už u Birdmana nebo Gravity třeba. Zato kamera Johna Seala (který má už Oskara za Anglického Pacienta) u Mad Maxe ano a tady je hezký článek o tom, jak se to celé sběhlo a na co se film natáčel. A Seale spolu s Millerovou režií posunuli kinematografii zase trochu kupředu. Otázka je, jestli by právě proto neměl být Mad Max tou best picture, ale je Akademie skutečně natolik "anarchistická"? Mohli by se eště dohodnout že se vykašlou na oba favority a ocení skvělou kameru co prezentoval snímek Sicario. To by mě potěšilo velmi mnoho.



8. Originální scénář  (1)

8.1 Predicted Winner - McCarthy, Singer (Spotlight)
8.2. Potential Spoiler - Alex Garland - (Ex Machina), 
8.3. Should be Winner - Alex Garland

Proč ano: protože Spotlight je skutečně dobře napsanej, a momentálně má za sebou všechny ceny a doporučení, co by měl mít na to aby vyhrál. Plus vyžadoval neskutečné množství přípravy a schromaždování a verifikace materiálu, a na filmu je to obsahově vidět, že nestojí na vodě a má za sebou hodně práce.

Proč ne: ale je na původním scénáři skutečně namístě ocenit to, že autorský tým musel dělat hodně rešerší, než ho pustili do světa? Není lepší přijít se zajímavým originálním nápadem, který zaujme širokou diváckou základnu ústřední myšlenkou a dobrejma dialogama? Go Garland. Hlavně nenechte černošskou agitku převálcovat ostatní s Comptonem.


9. Adaptovaný scénář  (1)
9.1 Predicted Winner - Randolph/McKay (The Big Short)
9.2. Potential Spoiler - Donaghue/Goddard
9.3. Should be Winner - Aaron Sorkin (Steve Jobs)
.
Proč ano: Už to ode mě zaznelo ale klidně to řeknu znova: udělat záživnej a srozumitelnej scénář z látky, která má ve třetím aktu jak hlavní oblouk: "a kurva, von ten derivát není zajištěný dluhová obilgace, ale syntetická dluhový obligace" je scénáristickej kumšt.

Proč ne: nevidím žádný důvod aby Akademie z nominovaných nevybrala The Big Short. Ale měl tam samozřejmě být Steve Jobs a vyhrát Aaron Sorkin.


10. Hudba  (1)

10.1 Predicted Winner - Morricone (Hateful Eight) 
10.2 Potential Spoiler -  Burwell (Carol)
10.3 Should be Winner - Johansson (Sicario) 

Proč ano: Morricone je dobrej a Oskara eště nemá (ačkoliv tohle je jeho už šestá nominace) a ta hlavní linka je catchy. Hm. Stačí to? Uvidíme.

Proč ne: Protože Johansson a jeho hudba u filmu Sicario byla skutečný unikát.

4 komentáře:

  1. tady zas nekdo makabrozne honi ego, slusni lide honi organ k tomu urceny!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A) nejsem slusny clovek, B) naopak, 7 z top 10 je provar hodny zaveseni za koule do pruvanu, cely dnesek se budu stydet nekde v koute a lizat si rany...

      Vymazat
  2. Kaprijo si zas z toho proslovu udělal svoji šou a rázně ukázal dělníkům z továrny na sny, kdo tady má penis, a nebojí se ho použít na každou modelku ve jménu Gáji, kterou ale už před dekádou odpanil Albert Gé.

    Že oskara za vizuální efekty vyhrála Bohyně ze Stroje s rozpočtem kolem směšných patnácti milionků, za který by kluci z Velkýho Krátkýho ani nezaplatili páteční destilované orgasmy v Dorsíi , to mne velmi příjemně překvapilo (nabízí se otázka, zda to bylo v dané kategorii v rámci konkurence oprávněné, ale na to já, jako správný Japík seru z vrcholku Empire State Building.

    Adaptovaný scénář může být cenou útěchy i za vedlejšák. Je mi líto Bejle, já a můj penis jsme ti ho přáli, náš hrdino. Správna volba, nutno dodat!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leovi hlavně mimo Oskara dali eště větší prostor na acceptance speech (normálně limotvaný pod minutu), víc jak o 60 vteřin déle než komukoliv jinému, to je zas preferenční trýtment. Asi za zásluhy....

      Vymazat