1. Fences je nejnovějším režijním počinem Denzela Washingtona. Film nominovaný na 4 Oskary, a to za obě hlavní role (Denzel a Viola Davis), nejlepší film roku (ovšem nikoliv za režii) a adaptovaný scénář.
2. Ač ta adaptace je skutečně dobrá, bude si divák u sledování filmu vědom, že to bylo původně psané pro divadlo. Spisovatel August Wilson je na Oskara nominován posmrtně a scénář k filmu adaptoval podle své hry z roku 1983, za kterou dostal ceny Pulitzera a Tony. A Pulitzera ještě za Piano Lessons. Obecně Wilson patří k velmi uznávaným autorům. Ovšem zemřel ještě než stihl v roce 2005 scénář celý dokončit, takže s tím pak zahýbal Tony Kushner, který ale není jako autor u scénáře uveden, ačkoliv se na jeho finální podobě údajně skutečně podílel, je mu pouze poděkováno jako spoluproducentovi.
3. Fences vypráví o černošské rodině v padesátých letech v USA. Hlavními protagonisty jsou popelář Troy (Denzel Washington) a jeho žena Rose (Viola Davis), jejichž vztah během filmu prochází zatěžkávací zkouškou, pramenící jak z chování samotného Troye, (který ač asi má i dobré úmysly tak vedle toho má i dost osobnostních chyb a složitou minulost) tak z tenze mezi Troyem a jeho syny a Troyem a jeho bratrem, mentálně postiženým Gabem.
4. Troy kdysi býval nadějný hráč basebollu, který se ale nikdy nedostal do první ligy. Možná to bylo kvůli jeho věku, možná kvůli barvě kůže, jelikož v době kdy byl Troy mladší byl nucen hrát v černošské lize, protože smíšená ještě nebyla povolena. Troye to dodnes tak trochu mrzí a občas to dá někomu ze své rodiny tak trochu najevo.
5. Viola Davis měla za svůj výkon od začátku promovací strategie filmu velké šance na Oskarovou nominaci. Akorát nebylo jasné, jestli do kategorie hlavní nebo vedlejší herečky. Nakonec byla nominovaná za výkon ve vedlejší roli, a to vzbudilo trochu nevole, protože to je u části diváků i akademie vnímané jako pokus o pouhé zvýšení šancí na výhru. Denzel k tomu uvedl, že to byo její vlastní rozhodnutí.
6. Denzel v původní hře Fences sám hrál, v New Yorku odehrál roli Troye přes stokrát, a řekl že převést hru na filmové plátno pro něj i proto nebylo zas tak těžké. A možná i v tom je trochu ten problém, že Denzel (ač za to nominovaný na Oskara) hraje ve Fences prostě víc divadelně, než filmově a k tomu divadenímu vyjadřování vede i celý herecký ensemble. A mně to prostě vadilo. U filmu co má 2 hodiny 20 minut, je to velmi umluvené drama, skoro celé zasazené do jednoho ineriéru a jednoho exteriéru, a naplněné něčím, co na mě působí jako přehrávání, to prostě ovlivnilo můj celkový zážitek.
7. Film také trpí neduhem "50 odstínu hnědé" a tím nenarážím na fakt, že je o černošské rodině. Ale prostě stejně jako například u filmu Genius, nebo Anthropoid bylo ve výpravě a kostýmech (a možná i kamerovém filtru) na můj vkus příliš hnědé a o to méně jiných barev. Věřím tomu že se dobový nádech dá udělat i jinak. Viz například skvělá výprava a kamera u Jackie. Film: 7 - beru body za ten divadelní nádech, délku filmu i vět a výpravu. Žánr: jako sociální drama to bylo velmi dobré 9. Koukatelnost: 5 - bylo pro mne složité film dodívat do konce, ačkoliv v divadle by mi to asi problémy nedělalo.
Ona mi toho Oskara asi vyfoukne MoneyPenny! |
8. Co se mi na filmu nelíbilo? Přehrávání, divadelnost, kamera. A to ačkoliv to byla ta samá dobrá kameramanka (Charlotte Brus Christensen) co dělala skvělý Hon nebo méně skvělé ale vizuálně zajímavé The Girl On The Train. U Fences mi ještě vadila celková ponurost a extrémní vážnost filmu, která narozdíl například od také depresivního, ale divácky přístupnějšího Manchester By The Sea neměla ani moment nějakého odlehčení či vtipu.
teď se usmějeme, aby si mysleli, že ten film je v pohodě, jo? |
9. Co se mi na filmu líbilo? Na to, jak byl scénář ukecaný a jednotlivé dialogy dlouhé, jim to ale skvěle sedělo do pusy a na divadle by to určitě působilo výborně. Vlastně celou tu dobu v kině mě akorát napadalo o kolik víc by se mi to líbilo v divadle. Třeba z desáté řady. A nemůžu neohodnotit pozitivně to, že snímek uvádí jak se černochům v USA žilo v padesátých letech dvacátého století. Je dobré si připomenout, že to není tak dávno, co existovala doktrína "separate but equal" a podobné segregační nesmysly.
a na mne žádná nominace nezbyla? |
10. Pro koho film je? Pro fanoušky her Augusta Wilsona. Pro fanoušky divadla a dramatu. Pro nekritické obdivovatele Denzela Washingtona. Který hraje prostě všude dobře, ale tady mi nepřišlo že predvedl nějaké nové výšky. A upřímně doufám, že nevyfoukne Oskara Affleckovi Jr. Pro ty, kterým se líbí metafory se Smrtí. Pro muže, kteří občas bojují se svým mužstvím. Pro ty, kteří si chtějí připomenout že málokdo je jen čistě dobrý nebo čistě zlý člověk. A konečně pro ty, kteří jsou ochotni v kině sedět dvě a půl hodiny, a sledovat jak má 10 lidí na plátně kolektivní depku.
SSSSHHHHEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIITTTTTTTT!
OdpovědětVymazatpsssstttttt
VymazatJá jsem doufal, že k tomuhle filmu nikdo nic nenapíše. A přitom tohle už je třetí komentář!!
OdpovědětVymazatzivot je plny samych horkych zklamani, co ti mam povidat...
VymazatFilm zcela rasisticky poukazuje na to, ze Tyrone, odmeneny spolecensky vyznamnou praci popelare, v duchu stale jeste neslezl z lijany a teskni po budizknicemskem pseudopovolani hrace basebollu.
OdpovědětVymazatJeho bratr je na tom hůře - otec rozhodl, že bude uhlobaronem. Denzel si vesele popeláří a přesto občas teskní. Ale jen v neděli. To si nasadí čepici, vezme pálku a beats the living shit out of random people (v padesáti odstínech hnědé).
VymazatKdyby se radeji venoval fencingu, nemusel vozit v popelnicich kdejaky feces.
OdpovědětVymazat