23. května 2016

A Bigger Splash - tenhle výstřik není zas tak velký [7,5/10 A.S.]

1. A Bigger Splash je údajně jen "velmi volně spojený" s filmem  z roku 1969, La Piscine (Alain Delon, Romy Schneider a mladinká Jane Birkin). Tvrdí režisér snímkuLuca Guadagnino. Možná tím mne trochu dožral, protože námět je naprosto totožný, jména postav stejná, scénář změnil (zmodernizoval) jen povolání hlavní hrdinky a některé dialogy. Kdo viděl La Piscine, nebude ničím překvapen.

2. A Bigger Splash je snímek o 4 lidech a jejich komplikovaných vztazích. Dočasně oněmělá rocková legenda Marianne, (Tilda Swinton, které zde na chvilku dovolili make-up, oh-la-la) a její mladší přítel Paul (Matthias Schoenaerts, Drop, skvělý belgický herec, který teď poprvé  v americkém filmu hraje postavu Belgičana) tráví své dny v dočasném ústraní na malém italském ostrově Pantelleria, když je z ničeho nic přijede navštívit Mairannin extravagantní, silně manický, destruktivní a ničím nefiltrovaný ex-přítel Henry (Ralph Fiennes) se svou nedávno objevenou dcerou Penelope (Dakota Johnsson v příjemně kvalitní herecké formě).

we are sexy and we know it

3. A co se děje dál? Henry má na Marianne, kterou Paulovi před lety vlastně "milostivě přenechal" stále zálusk. Jeho dcera Penelope zase vyjíždí po Paulovi, ale místy to vypadá, že by dala i fotříkovi, který ve volných chvílích mezi vozením se za ruku s Marianne a polonahým tančením nebo skákáním do bazénu oždibuje své dceři ucho při karaoke. Napětí narůstá, a každá z postav se s ním vyrovnává po svém.

tomu dala, tomu dala, na tátu se nevysrala


4. Pokusím se odhlédnout od toho, ze La Piscine je jeden z mých oblíbených filmů a hodnotit A Bigger Splash jako samostatný snímek. Ale není to jednoduché, když choreografie pohybu postav, i práce kameramana (Yorick Le Saux) místy vypadá fakt hodně podobně.

němá a nadržená - sen každého chlapa

5. Problém Bigger Splash (který La Piscine neměl) je to, že všechny 4 postavy sou krajně nesympatické a otravné (každá jiným způsobem) a místy taky osobnostně neuvěřitelné. Což rozpoutalo řadu debat, třeba o tom, jestli se může úspěšný producent (kterého tam Fiennes hraje) skutečně chovat jako Henry, nebo jestli to měla být spíš postava vhodná na profesi režiséra, nebo jestli hudební výkon Tildy, který musím přiznat není příliš přesvědčivý, skutečně odpovídal kvalitě talentu, který film naznačoval, že Marianne má mít.

takže já dám tobě, ty jí, ona jemu, a on mně?

6. Marianne (které oněmění přidala sama Tilda Swinton, jako nápad, jak dát víc najevo komunikační problémy mezi tou iritující čtveřicí) působí jako sobecká stárnoucí nymfomanka, která se, na to že je "žena století" (jak jí opakovaně film nazývá) chová příliš pasivně, a na to že Paula miluje, se chová příliš frivolně vůči Henrymu. Penelope je prvoplánová Lolitka křížená s dospívající mrchou, co po tatínkovi zdědila hlavně manipulativnost a nezdrženlivost. Henry je maniakální sebestředný erotoman, který by nejradši píchal Marianne, Penelope i Paula, a přitom jim posté vyprávěl o tom jak kdysi pracoval s Rolling Stones. A Paul? Paul je zamilovaný do Marianne, a asi proto to všechno strpí, a kdyby u něj v poslední třetině filmu nedošlo k tak podivné změně osobnosti tak by asi mohl být ta nejméně nesympatická osoba. Ale ono dojde.

myslíš že dostaneme ty role v novým Rambovi?

7. Režisér se snaží bejt hrozně intelektuálně stimulující, ale je pouze "too in your face" symbolický (copak má asi znamenat, že do domu, kde v symbióze Marianne a Paul žili nez přišli narušitelé se začne od toho momentu opakovaně vkrádat had). Kamera často hledá jakoby nové a neotřelé úhly, takže chvilkama vypráví film pouze sledováním odrazu ve slunečních brýlích, chvilku agresivně zoomuje na různé objekty na scéně, bez toho, aby byly nějak pak použity, chvilku uhýbá z centra dění, a ještě do toho mění pozici vypravěče. Většinu filmu je kamera v roli pozorovatele, ale občas se uchýlí k prostřídání do úlohy účastníka děje. Plus připočítejte několik fakt náhodně působicích flashbacků, které tam sou jen proto aby rychle dovysvětlily děj, a máte dohromady podivnou ultra "artsy" mozaiku, která bohužel místy působí přiliš fragmentovaně.

originalita se počítá, ne?

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Všudypřítomnej inťoušskej nádech, kterej se zdál příliš šroubovanej. To že to je sprostá (nepřiznaná) kopie. Nevadí mi remake, ale ať kua teda režisér nepopírá, že to je remake. Křečovité nasazení uprchlické krize do příběhu. Ale hlavně to, že nesympatičnosti postav je tak intenzivní, že je těžké cítit i věci jako lítost, když někdo trpí. Mega Spoiler: Henry je tak subverzivní postava, že zůstává s podivem, proč ho někdo sejme až po takové době! Na to že to má být erotický film je tam dost málo sexu nebo erotiky a to co tam je, není vzrušující, byť Tilda se nám snaží namluvit, že se při orálu udělá po cca 10 sekundách. Sakra, to musí bejt ale jízda. Paul vypadá, že rád líže i když nemusí, totiž.

ne, makeup už nikdy nosit nebudu!

9. Co se mi na filmu líbilo? Je to skvěle zahraný a asi i prožitý. Ano, včetně Dakoty. Už kvůli těm hereckým výkonům se na to možná vyplatí jít. Je tam spousta nahoty, včetně velmi dlouhých záběrů s full frontálama (zejména mužskýma) a kozama (ženskýma). Je tam jeden povedený taneční výstup (Fiennes), což udájně byl důvod, proč Ralph tu roli vzal, protože ve scénáři bylo napsáno "postava se vyjadřuje tancem". Krásná kamera a nádherné prostředí Sicílie. Pěknej soundtrack se skvělým I know What I want. Tilda Swinton je nejen na to že je jí pětapadesát fakt ve formě. Na své si přijdou dámy co mají rády módu od Diora nebo Hermes. Ty pěkné kostýmy dělal Raf Simmons.

dáme tam záběr zespoda, abyste viděli že sme dostatečně artový

10. Pro koho film je? Předně pro lidi, co neviděli La Piscine. Protože ten námět JE dobrej, i když v Bigger Splash je příliš zintelektualizovanej, na úkor emočního či erotického napětí. Dál pro lidi, kteří chtějí vidět 4 dobré herce co si užívají své role. Pro ty, co neví jak by měl správně vypadat jejich sexuální život po 6 letech ve vztahu. Pro ty, co se jim líbil režijní styl u filmu I Am Love. Pro ty, co chtějí scénáristovi tohodle provaru  (film trpící tím samým neduhem - všechny postavy sou příliš nesympatické.) dát druhou šanci. Pro ty, co chtějí vidět jak vypadají Tilda Swinton nebo Dakota Johnsson nahé. Pro ty, co si chtějí začít víc vážit toho že doma nemají osobu podobnou kterékoliv z těch kreatur z filmu.  A ti, co chtějí vidět dobrý film z rukou italského režiséra*, ať se radši podívají na cokoliv z filmografie Paola Sorrentina.

aspoň tady po mně nikdo nechce anální fisting

PS: zajímavější vztah otec-dcera je zachycen ve filmu (nebo knize) Homo Faber.

PPS: A Biggers Splash není sequel k Splash.

* věděli ste že Ramada zrežírovala povedenej film Honey?

3 komentáře: